Loqal – новинний агрегатор Loqal
Політика

Скандали навколо протестувальників, Вінгегор в обороні: підсумки другого тижня велогонки Вуельта

Скандали навколо протестувальників, Вінгегор в обороні: підсумки другого тижня велогонки Вуельта
Українська правда • 2 хв читання

На жаль, перипетії спортивної боротьби на Вуельті-2025 відійшли на задній план через скандальні витівки пропалестинських протестувальників під час гонки. Ізраїльсько-канадська команда Israel Premier Tech у поточному сезоні є постійним гостем гонок Світового туру (і буде ним наступного року), що, здавалося б, могло робити ці спортивні події потенційною мішенню для пропалестинських активістів.

Проте протягом цілого року все було нормально. Так, періодично на узбіччях під час гонок у різних куточках Європи можна було побачити прапори Палестини. Проте вони були здебільшого поодинокими, а люди з цими прапорами вели себе абсолютно адекватно. При цьому, і раніше кидалося в очі, що рівень підтримки Палестини по Європі найвищий саме у Іспанії, особливо – у Країні Басків. І на нинішній Вуельті всі ці тенденції проявилися сповна, вилившись у гучні скандали та неприємності для організаторів.

Розпочалися вони як тільки гонка після вояжу в Італію та Францію повернулася на територію Іспанії. На 5 етапі активісти з прапорами Палестини та плакатами перегородили дорогу Israel Premier Tech під час командної розділки. Гонщикам команди довелося зупинитися та втратити на цьому деякий час. Після фінішу організатори компенсували Israel Premier Tech час, втрачений на тій зупинці. Здавалося б, це мало стати меседжем для активістів: своїми протестами ви нічого не доб’єтеся.

Este es el momento en el que manifestantes a favor de Palestina han interrumpido la crono por equipos del equipo Israel, en protesta por la actuación del estado israelí en la guerra de Gaza.#LaVuelta25 #VueltaRTVE27a #ciclismo pic.twitter.com/mSY4uetXfY

Проте не подіяло. І причини цього очевидні. Будемо відверті: більшість цих активістів – люди, далекі від велоспорту, яким байдуже на результати гонки – вони тут задля медіаефекту. Тому після інциденту в командній розділці ситуація не розрядилася, а, навпаки, лише з кожним днем ставала дедалі напруженішою.

Протестувальники вели себе дедалі агресивніше, наражаючи на небезпеку і себе, і гонщиків. На 10 етапі вони почали буквально кидатися під колеса спортсменам, і Сімоне Петіллі з Intermarche Wanty таки впав – на щастя, обійшлося без травм, і гонку італієць зміг продовжити.

А тим часом наближалося головне випробування для всіх учасників Вуельти-2025 – візит у Країну Басків на 11 етап зі стартом і фінішем у Більбао. Пропалестинські активісти планували влаштувати в цей день найбільш масову акцію протесту, яка могла наразити гонщиків на серйозну небезпеку.

В цей момент єдність і соліднарність усього пелотону могли би стати дуже чітким меседжем для активістів. Проте, нажаль, трапився розкол. За лаштунками відбувалися не надто красиві речі: декілька команд, серед яких Visma Lease a Bike, EF Education EasyPost і Decathlon Ag2r, виступили за зняття Israel Premier Tech з гонки: мовляв, їхня присутність наражає на небезпеку всіх. Дуже некрасивий крок по відношенню до своїх колег – цікаво, як вони після такого будуть дивитися в очі гонщикам Israel Premier Tech і їздити з ними пліч-о-пліч? На щастя, цей шантаж від кількох команд результату не дав.

Проте ситуація напружувалася. Вранці перед стартом етапу місцева поліція попередила, що не може гарантувати безпечного проведення гонки. Існувала велика загроза того, що 12 етап узагалі скасують. Проте в підсумку організатори ухвалили рішення стартувати, а якщо щось піде не так – етап буде нейтралізовано. Усе пішло не так ще до нульового кілометра: на старті активісти перекрили дорогу гонщикам.

Hoy, manifestantes vascos han paralizado la Vuelta a su paso por Bilbao para denunciar el genocidio que está perpetrando Israel con el pueblo de Palestina. Muy grandes. pic.twitter.com/IoAAZmrN7H

Зрештою, етап таки стартував. Проте у фінішній зоні в Більбао зібралася величезна кількість пропалестинських протестувальників, які прагнули прорватися на дорогу та зірвати проведення етапу. Під час передостаннього проходження фінішної прямої їм це майже вдалося, і організатори вирішили не ризикувати, нейтралізувавши етап. Перемога на 11 етапі не розігрувалася, а в загальний залік ішов час, зафіксований на позначці в 3 км до фінішу. На жаль, протестувальники таки добилися свого.

В епоху розквіту сепаратистського руху в Країні Басків і діяльності терористичної організації ЕТА Вуельта протягом багатьох років не заїжджала на цю територію. Цілком імовірно, що після цьогорічного інциденту ми побачимо нове багаторічне відлучення Країни Басків від Вуельти.

Last 400m in Bilbao completely lined by pro-Palestine protesters, several deep, faced by armed police. Protestors in their hundreds, maybe thousands. Surreal scene. pic.twitter.com/rAVPI95Hsf

Втім, не можна сказати, що організатори стали на захист Israel Premier Tech. Вони відкрито чинили тиск на команду Сільвана Адамса з метою добитися їхнього зняття.

"Я не можу гарантувати подальшу участь Israel Premier Tech, тому що це не в моїй владі. Вам потрібно запитати їх. Ми також звернулися до UCI. Ми попереджали їх ще до гонки про можливі протести.

Ми говорили з командою, я годинами вчора ввечері розмовляв з менеджером, пояснюючи йому ситуацію, щоб зрозуміти, чи відчувають вони самі зростаючий тиск. Більше я мало що можу зробити", – заявив технічний директор Вуельти Кіко Гарсія після 11 етапу.

Ганебний меседж з боку організаторів, який лише заохочуватиме активістів діяти ще агресивніше та рішучіше. Ще гірше, що такий меседж підтримало і вище політичне керівництво Іспанії в особі міністра закордонних справ Хосе Мануеля Альбареса, який також закликав до зняття Israel Premier Tech з гонки.

Команді та керівництву варто лише поаплодувати: вони цьому тиску не піддалися, і гонку продовжили. Та й головне: невже люди, які закликали Israel Premier Tech знятися, дійсно вірять, що це вирішить проблему? Ці протести виглядають занадто чітко організованими, щоби вірити в те, що вони є стихійними. Гадаю, за ці акції заплачено чималі гроші, і люди будуть їх відпрацьовувати, незалежно від того, є Israel Premier Tech в гонці чи немає.

Після цього у ЗМІ пішли чутки про те, що Ізраїль з наступного сезону перестане спонсорувати команду, і вона називатиметься просто Premier Tech. Керівництво проєкту цю інформацію спростувало, проте вже на старт 14 етапу вони вийшли у формі оновленого дизайну без надпису "Israel". Звичайно, це лише тимчасова міра до кінця Вуельти, проте, на жаль, чергова маленька перемога активістів.

Знизити градус напруги це не допомогло. На 15 етапі один із протестувальників намагався буквально влетіти у велику групу відриву дня. На щастя, він спіткнувся і впав перед дорогою, проте все ж зумів дезорієнтувати Хав’єра Ромо з Movistar, і той впав.

Javier Romo se va al suelo después de que un espectador haya irrumpido en el asfalto. #VueltaRTVE7S #LaVuelta25 DIRECTO | @teledeporte y https://t.co/Kkr9FojoaI pic.twitter.com/LOZvmqUsjB

Можна лише здогадуватися, які ще сюрпризи припасли нам неадекватні активісти на третій тиждень, і який тиск буде чинитися на Israel Premier Tech у день відпочинку з метою добитися їхнього сходу. Подейкують навіть, що на день фінального етапу в Мадриді заплановано наймасовішу акцію протесту, через що заключний етап можуть взагалі скасувати. Хоча, після того, як організатори Вуельти вирішили не боротися зі злом, а стати на його сторону, співчувати їм бажання немає: вони заслужили на те, щоби з їхньою гонкою відбувалося саме таке.

Одне можна сказати точно: йти на поводу в протестувальників не можна в жодному випадку. Будь-які поступки лише стимулюватимуть їх діяти ще активніше. Тим більше, що велоспорт для них – ідеальний майданчик для просування своєї повістки. Надзвичайно популярний в Європі вид спорту з високими телерейтингами, і при цьому з максимальними можливостями влаштовувати подібні акції протесту: якщо в умовному футболі активістів можна просто не допустити на стадіон чи не дозволити провести акцію протесту безпосередньо під час матчу, то забезпечити аналогічний рівень контролю над ситуацією на всій 200-кілометровій дистанції велогонки фізично неможливо.

І якщо не дати різку відсіч протестувальникам тут і зараз – велоспорт перетвориться на майданчик для регулярних акцій такого роду. Слідом за пропалестинськими активістами з’являться борці за екологію, гендерне різноманіття та расову рівність – благо, сучасна ліва повістка доволі різноманітна.

Проте, на жаль, ні про яку єдність пелотону не йдеться. Про що говорити, якщо навіть сам лідер Вуельти, Йонас Вінгегор, відкрито виступив на підтримку протестувальників?

Якщо ж говорити про перипетії спортивної боротьби, то головна подія другого тижня Вуельти – перехід Йонаса Вінгегора в режим глухої оборони. Ще на першому тижні ми відзначали, що данець і його команда, Visma Lease a Bike, на нинішній Вуельті діють незвично консервативно. На другому тижні ця тенденція ще посилилася.

Водночас, головний (і, будемо відверті, єдиний) суперник Вінгегора в боротьбі за червону майку, Жоау Алмейда атакував практично на кожній фінішній горі. Найбільш рішучим португалець був на 13 етапі з фінішем на легендарній Англіру. Там він і його команда, UAE Emirates, вирішили перевірити Вінгегора "на всі гроші". Скинути данця з колеса та привезти йому чистий час не вдалося, проте перемога на такій легендарній горі та боніфікаційні секунди – вже прекрасний результат. А той факт, що Йонас за весь підйом жодного разу не вийшов з колеса у свого суперника та не наважився на хоч якісь контратакувальні дії – це ще й важливий психологічний момент.

Попри всі атакувальні потуги Алмейди, за другий тиждень його відставання в загальному заліку не скоротилося, а навіть зросло на 10 секунд – з 38 до 48. Це пов’язано з тим, що на нейтралізованому 11 етапі до Більбао португалець, на відміну від Вінгегора, не зумів відповісти на атаку Тома Підкока на останньому підйомі, і програв 10 секунд на позначці в 3 км до фінішу, де і фіксувався час у загальний залік.

Тим не менше, третього тижня Вуельти Алмейда може чекати з оптимізмом і сподіваннями. Перший тиждень гонки завершився переконливою перемогою Вінгегора на етапі до Естасьон де Вальдескарай, на другому тижні у великих горах Жоау точно був щонайменше не слабкішим за свого дуельного суперника – динаміка форми точно на його користь.

І на третьому тижні ця динаміка може посилитися, у підсумку схиливши шальки терезів на користь капітана UAE Emirates. Про те, що фактор свіжості та відновлення має бути на корить Алмейди, ми говорили ще перед стартом Вуельти: португалець, на відміну від Вінгегора, не проїхав усі три тижні Туру та заліковував перелом ребра в той момент, коли данець вів запеклу боротьбу з Тадеєм Погачаром.

Свіжість і відновлення – далеко не єдині фактори на користь Алмейди в цій дуелі. Не будемо забувати, що на третьому тижні на гонщиків чекає індивідуальна розділка на 27 км. Схожу гонку на Тур де Франс Вінгегор несподівано провалив, і, якщо це повториться хоча б частково, то на розділці капітан UAE Emirates лише там може відіграти левову частку свого відставання в загальному заліку.

Ще один фактор на користь Алмейди – феноменальні успіхи його команди на другому тижні Вуельти. UAE Emirates виграли 4 етапи зусиллями 4 різних гонщиків. При чому, для Джея Вайна та Хуана Аюсо ці перемоги стали вже другими на нинішній Вуельті. Сумарно підопічні Мачіна Фернандеса виграли вже 7 етапів Вуельти-2025 – рівно половину, враховуючи нейтралізацію етапу в Більбао. Результат у будь-якому разі феноменальний, а той факт, що здобувався він не зусиллями одного домінатора на кшталт Погачара, а 4 різними гонщиками, робить його ще більш вражаючими.

Впродовж нинішньої Вуельти чимало говорилося про погану атмосферу в UAE Emirates та недостатню згуртованість команди навколо Алмейди. І тепер, коли Вайн, Аюсо та Марк Солер вдовольнили свої особисті амбіції перемогами на етапах, можна сподіватися, що на третьому тижні вони будуть більш охоче допомагати Алмейді в боротьбі за червону майку. І ми це вже побачили: навіть Аюсо після своєї другої перемоги добросовісно відпрацював на капітана на 13 етапі до Англіру.

А максимальна допомога від команди Алмейді цілком може знадобитися. Попри те, що португалець на другому тижні змусив Вінгегора діяти в горах від глухої оборони, жодного разу – навіть на Англіру – не виникало враження, що Йонас уже на межі своїх можливостей і ось-ось випаде з колеса свого суперника. Данець все ще дуже сильний, і, цілком імовірно, щоби перемогти його, усій UAE Emirates доведеться лягти кістками.

На другий день відпочинку Вуельти-2025 Том Підкок пішов на третьому місці в загальному заліку. Попри численний скепсис щодо лідера Q36.5, на другому тижні він не розсипався і не провалився у загальному заліку, гідно пройшовши навіть випробування Англіру. У певний момент здавалося, що той день для Підкока може виявитися кризовим, проте під кінець підйому він знайшов друге дихання, дуже добре розклавшись по дистанції – дуже нетипове явище для гонщиків його типажу.

Найнебезпечніші для себе випробування на нинішній Вуельті Том уже пройшов, і пройшов гідно. На третьому тижні буде лише один етап, на якому існує ймовірність того, що Підкок може посипатися і програти багато: 20-й з фінішем на Бола дель Мундо. Інші гірські етапи третього тижня будуть, по суті, формату "уніпуерто".

Перспективи Підкока як генеральщика у багатьох (у вашого покірного слуги в тому числі) викликали чимало скепсису, всі попередні потуги не викликали нічого окрім сміху. Проте варто визнати: зараз Том проводить беззаперечно найкращий Гран тур у своїй кар’єрі. І, окрім високого місця в загальному заліку, цілком міг би уже мати в своєму активі перемогу на етапі, якби протести не призвели до нейтралізації 11 етапу.

Втім, ще один дуже хороший шанс перемогти у Підкока буде – 16 етап підходить йому чудово. Питання лише в тому, чи вистачить у Q36.5 у цей день ресурсів не відпустити відрив і чи знайде команда в пелотоні союзників для переслідування втікачів.

Попри очевидний факт того, що Підкок проводить дуже класний Гран тур, втриматися на подіумі йому буде вкрай важко. Причина тут одна, і ім’я їй – Джей Хіндлі. Чемпіон Джиро-2022 вперше за два роки отримав капітанський статус у команді на Гран турі, й виправдовує цей вибір менеджменту сповна, після численних невдач нагадуючи, що його височенний клас нікуди не подівся.

Хіндлі програє Підкоку всього 32 секунди – відставання, яке йому цілком під силу відіграти на третьому тижні. Джей просто сильніший у гірському ході за британця, клас багатоденника, динаміка форми та фактор відновлення – абсолютно все у цьому протистоянні говорить на користь капітана Red Bull Bora.

А ще – Хіндлі уже показав, що сповнений рішучості забрати це третє місце, ще на 14 етапі перейшовши до атакувальних дій. Ще один фактор на користь австралійця – сила його команди: тут Q36.5 тягатися з Red Bull Bora точно не може. Тим більше, що навіть віцекапітан команди Ральфа Денка, Джуліо Пелліццарі, продемонстрував свою готовність працювати на Хіндлі – навіть попри власні амбіції в загальному заліку та у боротьбі за білу майку найкращого молодого гонщика. І талановитий італієць може стати ключовим фактором для австралійця в боротьбі за перший подіум Гран туру з часів переможної Джиро-2022.

Що стосується Пелліццарі, то його головний (і єдиний реальний) конкурент у боротьбі за білу майку – це Меттью Ріккітелло. Наразі від програє італійцеві 32 секунди – рівно стільки ж, скільки розділяють Підкока та Хіндлі в боротьбі за подіум. Проте і тут фаворитом виглядає не лідер, а переслідувач. По-перше – тому, що Пелліццарі, як уже було сказано вище, готовий жертувавти власними амбіціями заради подіуму Хіндлі.

По-друге – тому що фактор свіжості точно буде на користь американця, який їде свій перший Гран тур у сезоні та готувався до нього цілеспрямовано. Хоча тут не варто забувати, що Ріккітелло виступає за Israel Premier Tech і протягом усієї нинішньої Вуельти знаходиться під шаленим моральним тиском. Чи впорається з ним молодих хлопець – важко сказати.

До слова, у ЗМІ уже активно говорять про те, що Ріккітелло свою команду наприкінці нинішнього сезону покине та перейде в Decathlon Ag2r. Важко сказати, чи вплинули події нинішньої Вуельти на рішення Меттью, проте і без них такий вибір виглядає цілком логічним. Все ж, нинішній Israel Premier Tech – далеко не найкраще місце для розвитку молодих талантів. У той час як Decathlon Ag2r – одна із найкращих команд останніх років за співвідношенням бюджет/результат. Лише за останні роки вони вивели на елітний рівень таких людей, як Бен О’Коннор і Фелікс Галль.

Австралійцеві відхід із французької команди на користь точно не пішов, а ось Галль залишився, і він у повному порядку. Втім, австрієць на нинішній Вуельті завис десь між небом і землею: він програє всього 20 секунд Хіндлі (міг би і не програвати, але австрієць погано увійшов у гонку після дня відпочинку, програвши 26 секунд на низькоселективному 10 етапі), проте до подіуму навряд чи вже дотягнеться.

По-перше – тому, що не третьому тижні на гонщиків чекатиме індивідуальна розділка, з якою в австрійця справи дуже кепські. По-друге – існує ризик того, що на 16 етапі Галль знову погано ввійде в гоночний ритм після дня відпочинку. А сам 16 етап створений під панчерів, і темповому гірнику з Decathlon Ag2r явно не підходить.

Другий тиждень Вуельти відчутно просіяв коло претендентів на найвищі місця в загальному заліку Вуельти. Наприклад, стало очевидно, що сенсаційний ранній лідер гонки Торстейн Трен боротися за щось серйозне не здатен. Проте це було доволі очікувано, а ось провали Егана Берналя та Джуліо Чікконе для багатьох стали дійсно сюрпризом.

Проблеми з відновленням у Берналя були помітні ще на Джиро, де він на другий день відпочинку йшов цілком реальним претендентом на подіум, а завершив гонку лише сьомим без реальних шансів на щось серйозніше. На нинішній Вуельті негативна динаміка форми капітана Ineos Grenadiers є ще більш очевидною.

Ще на не надто селективному 10 етапі він програв групі фаворитів 37 секунд. Схожі проблеми того дня мав і Фелікс Галль. Проте якщо у випадку австрійця це було пов’язано з тим, що він погано увійшов у гоночний ритм після дня відпочинку, то у Берналя все було рівно навпаки. З кожним днем його самопочуття погіршувалося, а шанси на високе місце в загальному заліку ставали примарними.

Остаточно риску під амбіціями Егана в генеральній класифікації підвів 14 етап, де він програв понад 20 хвилин. Після своїх жахливих травм на початку 2022 року колумбієць дуже довго боровся за те, щоби почати показувати хоч якісь непогані результати в окремі дні.

Це йому вдалося, проте величезні проблеми з відновленням не дозволяють йому повернутися до реальної боротьби за найвищі місця на Гран турах. Цим він нагадує свого співвітчизника Естебана Чавеса, який після чорної смуги в своїй кар’єрі на Гран турах міг видавати хороші виступи лише на першому гірському етапі: далі його накривала втома.

Найгірше те, що відновлення – це той компонент підготовки, який практично неможливо цілеспрямовано прокачати: якихось відомих рецептів для цього не існує. Чавесу повернути собі відновлення пікових часів так і не вдалося, що повністю похоронило його як генеральщика. На жаль, щось схоже може трапитися і з Берналем.

На 14 етапі всі шанси в загальному заліку втратив не лише Берналь, а й Джуліо Чікконе. Втім, його фіаско було доволі очікуваним. Якщо Берналь своє сильне відновлення втратив, то у італійця його ніколи й не було. Нинішня Вуельта повинна підвести риску під спробами зліпити з Чікконе генеральщика. Якщо у нього нічого не вийшло на нинішній Вуельті – Гран турі, який для панчерів підходить найкраще, і до якого він підходив у такій розкішній формі – то розраховувати на те, що вийде у майбутньому, не доводиться. Тим більше, що у 30-річному віці кардинально змінити природу гонщика вже неможливо.

Після фіаско на 14 етапі вже наступного дня і Чікконе, і Берналь відібралися у великий відрив дня, який пелотон відпустив на понад 13 хвилин. Втім, до цього обидва програли настільки багато, що навіть не зуміли повернутися в топ-10 загального заліку – на відміну від Жуніора Лесерфа із Soudal Quick Step, який пішов на день відпочинку 9-м у генералі.

Берналь жодних цілей завдяки участі у відриві дня не досягнув, а Чікконе принаймні допоміг здобути перемогу партнеру по команді Мадсу Педерсену. Вірніше, не здобути, а вимучити, вистраждати. Данцеві, який до цього мав колосальні проблеми в позиційній боротьбі на спринтерських етапах, вдалося нарешті перемогти лише після чергової участі у відриві дня, і лише тоді, коли поруч із ним було одразу чотири партнера по команді.

Завдяки результативній участі у відриві дня Педерсену вдалося не лише здобути довгоочікувану перемогу на етапі, а й практично забезпечити собі зелену майку найкращого спринтера. У очковому заліку він тепер випереджає найближчого переслідувача, співвітчизника Йонаса Вінгегора, на 98 балів. Відіграти таке на третьому тижні, де буде розділка та фінальний спринтерський етап у Мадриді (хоча не рахунок останнього, як уже було сказано вище, є сумніви), Вінгегору буде практично нереально. Тим більше з тією захисною тактикою, яку він обрав.