Прибутковий будинок на вулиці Басейній, 15 є пам’яткою архітектури місцевого значення, занесений до Державного реєстру нерухомих пам’яток України наказом Міністерства культури України від 29.12.2016 № 1273, охоронний №380-Кв.
Будинок був зведений у 1899–1900 роках за проєктом техніка-будівельника Андрія-Фердінанда Краусса. Замовницею будівництва виступила дочка відомого підприємця Уманська Єлизавета Аронівна.
Побудований в стилістиці історизму з використанням бароково-ренесансних елементів. Композиція головного фасаду симетрично-осьова, три вісі виділені центральним і бічними розкріповками, які завершуються фронтонами складної форми. Бічні розкріповки підкреслені канельованими пілястрами, центральна доповнена на рівні третього-четвертого поверхів еркером, що спирається на консолі у вигляді фігур юнаків-антлантів.
На початку XX століття тут діяла Київська школа десятників дорожньої та будівельної справи.
В останні десятиліття фасад будівлі був спотворений типовим «цар-балконом» — самовільною конструкцією, яка приховувала частину історичного декору. Нещодавній демонтаж цієї добудови став не лише технічним рішенням, а й актом повернення архітектурної гідності пам’ятці.
У соцмережах активно поширювали фото «до» і «після», де чітко видно, як зникнення балкона повернуло будівлі її первісний вигляд.
У Департаменті охорони культурної спадщини наголошують: самовільне втручання у зовнішній вигляд пам’яток архітектури є порушенням чинного законодавства, зокрема Закону України «Про охорону культурної спадщини». Подібні дії не лише шкодять архітектурній цілісності об’єкта, а й створюють прецедент знецінення історичного середовища міста.
«Фасади — це публічний простір, і будь-яке втручання в нього має бути узгоджене з відповідними органами. Демонтаж самобудів — необхідний крок для відновлення автентичного вигляду пам’яток, збереження охоронного статусу та культурної спадщини для наступних поколінь», — зазначила у коментарі нашому виданню Анастасія Горькова, кандидатка історичних наук, заступниця генерального директора КНМЦ з памʼяткоохоронної роботи при Департаменті озорони культурної спадщини.
На думку експертки, цей випадок — позитивний приклад того, як місто поступово повертає собі обличчя, звільняючи історичні будівлі та пам’ятки від нашарувань, що не мають нічого спільного з їхньою архітектурною сутністю.
Зазначимо, що після демонтажу «цар-балкону» фасад пам’ятки на вулиці Басейній, 15 набув архітектурної цілісності: декоративні елементи стали видимими, композиція — зчитуваною, а загальний вигляд — гармонійним. Це втручання продемонструвало, як точкові корекції можуть суттєво вплинути на сприйняття однієї з центральних вулиць нашого міста.
Нагадаємо, що раніше на Подолі відновили фасад будинку Христини Казарновської.
До теми: Відкриваючи таємниці Басейної: інтерв’ю з києвознавцем Аркадієм Третьяковим.
Тетяна АСАДЧЕВА, «Вечірній Київ»