Loqal – новинний агрегатор Loqal
Новини

Італія засекретить державні авіарейси

Італія засекретить державні авіарейси
ZN.UA • 1 хв читання

Італія розглядає можливість засекречення державних авіарейсів після інциденту із втратою супутникового сигнала літаком, на борту якого перебувала президентка Єврокомісії Урсула фон дер Ляєн, повідомляє The Guardian із посиланням на джерела в Міністерстві оборони Італії.

Фон дер Ляєн у неділю летіла до Болгарії, коли її чартерний літак втратив супутникову навігацію. Це затримало прибуття до Пловдіва та, за повідомленнями, змусило літак кружляти над аеропортом близько години.

Після інциденту країни ЄС обговорюють, як підвищити безпеку перельотів своїх лідерів, оскільки глушіння GPS та «спуфінг» (електронна тактика, що призводить до відображення хибної навігаційної інформації) значно зросли після повномасштабного вторгнення Росії в Україну у 2022 році й ще більше загострилися протягом останнього року.

За словами оборонних чиновників, Рим розглядає плани класифікувати державні авіарейси, мінімізувати обсяг інформації, що публікується на сайті офісу прем’єр-міністра, та заборонити спеціалізованим сайтам відстеження літаків показувати маршрути.

Міністр оборони Італії Гвідо Крозетто вперше озвучив цю ідею кілька місяців тому, коли втручання у супутникову навігацію почали дедалі частіше траплятися в повітряному просторі поблизу Росії.

У серпні 2025 року Управління електронних комунікацій Латвії заявило, що виявило щонайменше три осередки глушіння вздовж кордону з Росією. У квітні 2024 року фінська авіакомпанія тимчасово припинила рейси до естонського міста Тарту через глушіння сигналу, а в березні того ж року супутниковий сигнал було заглушено під час польоту літака з міністром оборони Великої Британії неподалік російських кордонів.

Згідно з указом 2011 року, інформація про пересування міністрів Італії, зокрема авіарейси, має публікуватися на урядовому сайті. Хоча уряд і надалі буде зобов’язаний отримувати дипломатичний дозвіл на проліт над повітряним простором інших країн, джерела повідомили Guardian, що Італія «дотримуючись цього протоколу… може найближчим часом ухвалити рішення не робити такі рейси публічними».

У лютому 2025 року літак італійського прем’єра було прибрано з Flightradar — одного з найпопулярніших застосунків для відстеження авіаруху в реальному часі, проте він і далі відображається на аналогічних платформах. З міркувань безпеки, за словами чиновників, зараз розглядається можливість «повного приховування рейсів прем’єр-міністра та міністрів уряду з усіх подібних платформ».

Агенція Associated Press нанесла на карту майже 80 інцидентів, зафіксувавши кампанію перешкод у Європі, в якій звинувачують Росію. Голова британської зовнішньої розвідки назвав це «приголомшливо безрозсудними діями».

Росія заперечила причетність до збоїв у навігаційній системі літака фон дер Ляєн. «Ваша інформація неправильна», — заявив у понеділок речник Кремля Дмитро Пєсков.

У вівторок генеральний секретар НАТО Марк Рютте сказав, що ставиться до глушіння сигналів GPS «дуже серйозно». Він зазначив, що Альянс працює «день і ніч», аби запобігти подібним атакам і гарантувати, «що цього більше не станеться».