В корпорації “Київавтодор”, попри регулярні обстріли столиці, наважилися на капітальний ремонт Харківського шосе. Окрім нового дорожнього покриття, тут обіцяють модернізацію, як от нові світлофори, додаткові смуги для лівих поворотів та ліфти для маломобільних груп населення. Попередньо таке задоволення оцінили у 1,25 млрд гривень: майже чверть мільярда гривень за кожен із 5,4 кілометра шосе. Підряд на виконання робіт отримала “Група компаній “Автострада” Максима Шкіля (на колажі праворуч) — колишнього помічника нардепа від Партії регіонів і, за даними ЗМІ, кума ексміністра інфраструктури. У Києві ця компанія добре відома — саме їй раніше доручили продовження будівництва метро на Виноградар і завершальні роботи на одній із ділянок Подільського мостового переходу.
Як стало відомо КВ з оголошення електронної системи Prozorro, 29 вересня 2025 року КК “Київавтодор” (*) уклала із ТОВ “Група компаній “Автострада” (**) договір на проведення капітального ремонту Харківського шосе у Дніпровському та Дарницькому районах.
Розташування Харківського шосе
Ціна договору становить 1,25 млрд гривень, але є динамічною, тобто може бути уточнена у випадку зменшення обсягів закупівлі, зміною ставок податків або пільг, проєктних рішень, виникнення форс-мажорних обставин тощо.
Згідно з договором, “Автострада” до вересня 2027 року повинна буде виконати на обʼєкті підготовчі та земляні роботи, перевлаштувати лінії зв’язку, облаштувати підпірні стінки, дорожнє покриття та зовнішнє освітлення, відремонтувати підземні переходи, оновити інженерні мережі, а також виконати роботи з благоустрою та озеленення прилеглої території. На 2025 рік капремонт планують профінансувати на 13,56 млн гривень.
У Київській міськдержадміністрації (КМДА) уточнили, що протяжність ділянки, яку ремонтуватимуть, становить 5,4 км (ціна ремонту одного кілометра становитиме понад 233 млн гривень. – КВ).
В столичній адміністрації нагадали, що шосе побудували у 1967 році, а у 1987-му реконструювали. Потребу в дорогому ремонті саме зараз пояснили «значними дефектами покриття» — тріщинами та напливами, які “значно ускладнюють безпечний рух магістраллю”.
Однак, йдеться не лише про усунення дефектів, а і про нові “фішки”. Зокрема, планують встановити нові світлофори, а де дозволяє простір — додаткові смуги для лівих поворотів. Також обіцяють врахувати принципи безбар’єрності: понизити бордюри до рівня дороги, облаштувати тактильну плитку, а біля Інституту хімії високомолекулярних сполук НАН України — встановити ліфти.
Харківське шосе на карті Києва
Нагадаємо, що питання капремонту Харківського шосе не нове. Ще 2008 року КМДА затвердила відповідне розпорядження № 688 про його капітальне оновлення, а 2011-го – погодила робочий проєкт (розпорядження від 7.10.2011 року № 1868). На той час кошторисна вартість робіт становила 101,39 млн гривень.
Проєкт капремонту Харківського шосе спробували замовити у 2018 році. Першу закупівлю скасували через “неможливість усунення виявлених порушень”. За результатами другого тендеру договір (ціна – 14 млн гривень) таки уклали, але невдовзі розірвали через відсутність коштів.
До цього питання повернулися лише через три роки: проєктно-кошторисну документацію замовили наприкінці 2021 року за 14,98 млн гривень. Документи мали бути готові до листопада 2022-го, однак через початок повномасштабного вторгнення договір закрили наприкінці 2023 року.
Згідно з даними аналітичної системи Youcontrol, ТОВ «Група компаній «Автострада» зареєстровано в 2015 році в Києві, але з того часу фірма кілька разів змінювала юридичну адресу: спочатку на Львів, а потім на Вінницю. Розмір статутного капіталу – 1,1 млрд гривень. Засновник – ТОВ “МС Капітал”, кінцевий власник – Максим Шкіль.
Максим Шкіль був помічником депутата Верховної Ради, “регіонала” Миколи Демянка VІ (2007-2012) та VІІ скликань (2012-2014). За даними ЗМІ, після краху Партії регіонів Максиму Шкілю вдалося утриматися у великому бізнесі завдяки своєму кумові, колишньому (2016-2019 роки) міністру інфраструктури Володимиру Омеляну.
ТОВ «Група компаній «Автострада» входить до бізнес-групи MS Capital, яка об’єднує понад два десятки компаній, що працюють у сферах будівництва доріг, логістики, продаж авто, АПК та інших. Головні активи групи – ТОВ “Спільне українсько-німецьке підприємство “Автострада”, ТОВ “Перша логістична компанія”, ТОВ “3С Групп”, а також кілька гранітних кар’єрів та агрокомпаній.
За даними Clarity Project, у результаті участі в публічних закупівлях ТОВ «Група компаній «Автострада» уклало 359 договорів на загальну суму майже 129 млрд гривень. Контракт на капремонт Харківського шосе — перше замовлення компанії від “Київавтодору”. Водночас у столиці “Автострада” вже добре відома завдяки масштабним проєктам.
Зокрема, саме цій компанії КП “Київський метрополітен” доручило продовження будівництва метро на Виноградар — за 13,78 млрд гривень. Вона ж отримала підряд на капремонт перегінного тунелю між станціями “Деміївська” та “Либідська” за 445,49 млн гривень, який закрили через підтоплення в грудні 2023 року та відкрили після ремонту у вересні минулого.
Читайте: Друга спроба: метро на Виноградар за майже 14 млрд гривень домовились будувати до травня 2027 року та Підтоплення столичного метро: провина Януковича чи безконтрольна забудова від Кличко
ТОВ «Група компаній «Автострада» також залучене до будівництва Подільського мостового переходу у столиці. Спершу, у 2023 році, компанія працювала на обʼєкті як субпідрядник. Згодом, у січні поточного року, КП “Дирекція будівництва шляхово-транспортних споруд Києва” уклало з цією фірмою прямий договір ціною трохи більше 1 млн гривень на роботи з будівництва переходу на ділянці від вул. Межигірської до Воскресенського проспекту (бульвару Перова). В червні 2024 року компанія уклала ще один договір — цього разу вже на 1,18 млрд гривень. Він стосується завершення робіт на ділянці між вулицями Набережно-Хрещатицькою та Петра Вершигори.
Нагадаємо, що ТОВ «Група компаній «Автострада» була однією з ТОПових компаній президентської програми “Велике будівництво”, а наразі отримує коштовні підряди на відновлення. Зокрема, компанія зводила водогін у Дніпропетровській області в межах ліквідації наслідків підриву Каховської ГЕС за понад 2 мільярди гривень.
Генеральним директором КК “Київавтодор” з 5 липня 2022 року є Олександр Федоренко (на колажі ліворуч). Він же з 19 травня 2020 року очолював цю комунальну корпорацію на правах виконувача обов’язків керівника.
Раніше КВ повідомляла, що Нацполіція розслідує низку кримінальних проваджень за фактами можливих бюджетних “розпилів” посадовцями КК “Київавтодор” та її підрядників і постачальників. Наприклад, правоохоронці вивчають реалізацію 5 договорів на загальну суму понад 2,3 млрд гривень, укладених з 2020 року. Зокрема, слідчих зацікали капітальний ремонт проспекту Володимира Івасюка і реконструкція транспортної розв’язки в Оболонському районі, закупівля різної спецтехніки, яка, вочевидь, проводилася за завищеними цінами, тощо.
Читайте: Дороги столичні, схеми класичні: Нацполіція розслідує чергові бюджетні “розпили” у “Київавтодорі”
КК “Київавтодор” підпорядковується Департаменту транспортної інфраструктури КМДА, який з 1 вересня 2021 року до вересня поточного року очолював Руслан Кандибор. З 11 вересня 2025-го обов’язки керівника цього департаменту покладено на заступника – Романа Лелюка.
Нагадаємо, 18 липня цього року Голосіївський районний суд Києва на два місяці відсторонив від виконання службових обов’язків директора Департаменту транспортної інфраструктури КМДА. Рішення було прийнято у справі виникнення аварійної ситуації у тунелі метро та закриття руху на ділянці між станціями “Либідська” – “Теремки”. Раніше, 10 липня, правоохоронці повідомили про підозру “директору одного з департаментів Київської міської державної адміністрації (КМДА)”.
Читайте: “Київавтодор” вклав 145 млн гривен у спецтехніку: хто постачальник і як вдалося уникнути конкуренції
Діяльність зазначеного департаменту з 9 листопада 2021 року спрямовує особисто голова КМДА Віталій Кличко.
* КК “Київавтодор” (код ЄДРПОУ: 03359026)
** ТОВ «Група компаній «Автострада» (код ЄДРПОУ: 40148165)