Loqal – новинний агрегатор Loqal
Політика

Давид Чичкан: Митець, Анархіст та Захисник України

Давид Чичкан: Митець, Анархіст та Захисник України
Українська правда • 3 переглядів • 1 хв читання

Коротко

Митець Давид Чичкан, син художника Іллі Чичкана та правнук Леоніда Чичкана, віддав життя на фронті, захищаючи Україну. Він був відомий своїми соціально-політичними роботами, що часто підтримували маргіналізовані групи та виражали антиавторитарні погляди. Чичкан відмовився від пропозицій працювати за кордоном, вважаючи своїм обов'язком захищати свою країну. Його смерть стала великою втратою для українського мистецтва та суспільства.

"Анархізм – це антиавторитарна частина соціалістичного руху", – сказав художник Давид Чичкан у інтерв'ю УП.Культура, у лютому 2017 року, після того, як невідомі розгромили його виставку "Утрачені можливості" у Центрі візуальної культури у Києві.

Напад на іншу його виставку "Стрічки та трикутники" стався напередодні повномасштабного вторгнення у Львові. У січні 2024 року Одеський художній музей не відкрив виставку Давида Чичкана, побоюючись критики. У ніч на 11 серпня стало відомо, що Давид Чичкан загинув від поранень, що отримав в бою на Запорізькому напрямку. 

"Він завжди сумлінно підходив до будь-якої роботи, яку необхідно було зробити, ніколи не ховався за спинами інших чи за власний соціальний капітал. Завжди був щирим з людьми та ділився з побратимами та посестрами своїми глибокими думками щодо політики, етики та соціальної справедливості", – цитує побратимів Давида сторінка rescomua в Instagram.

Мисткиня Алевтина Кахідзе написала: "За півроку росіяни вбили Давіда, вбили Марго [Маргариту Половінко]. І ще багато кого із тих, хто пішли битися проти росіян, які … тут я лишаю місце хто вони…. Кожна спільнота по своєму проживає смерті своїх. Думаю це мій власний процес через біль, але всі ці слова від колег "не вірю", "ні"… в сенсі не вірите? В сенсі "ні"? А що війни нема і наші друзі пішли на якусь несправжню війну? Я припускаю, що слова важко знайти. Але ж ми – художники і ми їх маємо знаходити!".

"Давид Чичкан говорив, думав і мріяв про утопію, про недосяжне, пішов у військо і віддав життя за цю мрію, але разом з тим за щось абсолютно конкретне і реальне – за мене, за наших артистів які можуть далі в Києві робити мистецтво, за моє рідне село на іншому березі Дніпра від того місця де він загинув і його мешканців, за кожну людину яка в тиловому місті далі може вважати себе українцем та говорити українською мовою, за олігархічну, капіталістичну класово нерівну, патріархальну, корумповану і разом з тим щиру, революційну, по природі своїй антиавторитарну і феміністичну Україну.

Він хотів її змінити, і змінював: своїми думками, своєю позицією, своєю творчістю, своїм вибором, своїми мріями про цю утопію", – пише композитор і співзасновник Лабораторії Opera Aperta Ілля Разумейко. 

Давид Чичкан походить з родини київських художників-нонконформістів, зосереджувався на соціально-політичній тематиці. Працював з графікою, живописом, стріт-артом та перформансом й залучав до співпраці зовсім різних людей.

"Будучи відомим у творчих колах талановитим художником він практикував солідарність і налаштовував мистецьку спільноту солідаризуватись із протестом профспілки працівниць Pinchuk Art Centre в столиці, протестом курʼєрів Glovo по всій Україні, шахтарських профспілок із Лисичанська та Селидова, підтримував кампанію гірників з Кривого Рога у їх вимогах підвищення зарплат...

З початком війни зображав недооцінену роль ромів та анархістів у захисті України, намагався увіковічнити антиавторитарних бійців, які боронять Україну від російсько-фашистських загарбників.", – згадує про мистецькі практики Чичкана активіст Артем Тідва.

"Він хотів прожити 150 років, щоб прочитати всі книги – і не врахував, що за цей час напишуть ще", – згадує про Давида мисткиня Alina Oderzhimchenko.

Незалежний дослідник, філософ і військовослужбовець Михайло Зятін написав: "Для Давида-художника анархізм був своєрідним ключем до українського національного проєкту. Я знаю, що для багатьох анархістів і деяких лівих його мистецтво було важливим, тому що воно відстоювало думку про те, що з самого початку український націоналізм мав дуже мало спільного з тим, що зараз прийнято називати політичним правим... 

Воюють не тільки за близьких, воюють і за те, аби мати опонентів та можливість цивілізованої суперечки з ними. Той, хто силою позбавляє нас цієї частини людського життя, заслуговує на смерть.

Давід пішов воювати, тому що це було продовженням його мистецтва і його політичних поглядів.

Він загинув, захищаючи право на існування тієї України, де кожний може відстоювати свої погляди публічно".

Давид обрав йти у військо, попри те, що його запрошували до себе митці та організації з усієї Європи, розповідає військовий та друг Чичкана Микита Козачинський: "Я памʼятаю нашу розмову вже під час вторгнення.. Тоді відомі Європейські інституції, пропонували йому дім і гроші.. щомісячно декілька тисяч Евро., що б він виїхав і працював в них…Він відмовився і казав якщо хтось хоче підтримати його – нехай підтримують тут… І що заробляти на темі війни роблячи мистецтво десь за межами України – це дуже низько. Потім він пішов добровольцем на війну в складі мінометного розрахунку…"

Арткритик й куратор Костянтин Дорошенко згадує про Давида Чичкана вже під час служби митця у війську:

"Через його дружину Аню я передав Давиду на фронт книжку Григорій Гусейнов "Принцеси революції" про дружину Нестора Махна Галину Кузьменко та анархістську легенду часу визвольних змагань Марусю Никифорову. Придбав її особисто у автора в Кривому Розі. На моє запитання, чи прислати ще щось, Давид відповів: "Потрібні міни хороші, для міномета)) але нема де купити".

Він мобілізувався добровольцем без публічних заяв, підписавши контракт і приєднавшись у ЗСУ до людей спільних поглядів – антиавторитаріїв. Служив мінометником в роті піхоти. Не публікував в соцмережах світлин в однострої, лише коментував соціально-культурні події, нагадуючи про українську традицію соціальної думки"

"Його картини, плакати й стінописи – як-от ті, які прагнули представити голос найбільш забутих, гнаних і упосліджених або ж нагадували про ліві й лібертарні політичні переконання національних ікон на кшталт Лесі Українки, Івана Франка та Михайла Драгоманова, – регулярно викликали лють покидьків із зігами. Проте напади й акти цензури не могли його налякати, він повсякчас був готовий до дискусій із опонентами, протиставляючи їхньому зухвалому насильству силу словесних аргументів", – пише політолог Денис Пілаш.

Давид Чичкан – син художника Іллі Чичкана, представника Нової хвилі в українському мистецтві. Хоча майже вся родина займалася мистецтвом: Давид правнук Леоніда Чичкана – радянського художника-соцреаліста, з 1971 року – професора Київського художнього інституту. Його дід – Аркадій Чичкан – український художник-нонконформіст, учасник "Виставки 13-ти" (1979), яку провели в дусі опору до соцреалізму в мистецтві.

3