Люсі, яка продала зображення свого обличчя для ШІ-моделі / © Tullen Productions / DOCO Documentaries
Жителька Великої Британії, 23-річна Люсі (ім’я змінено) отримала повідомлення в Instagram із незвичайною пропозицією — стати обличчям для ШІ-моделі. Ідея здалася жінці цікавою: вона бачила, як знаменитості на кшталт Кендалл Дженнер запускають власні цифрові аватари, і сприйняла це як щось «веселе». Крім того, компанія пообіцяла 1 500 фунтів стерлінгів (82 105 грн), що здалося легким заробітком. Не порадившись із юристами, Люсі підписала договір.
Згодом Люсі усвідомила, що передала право на використання свого обличчя в комерційних цілях без обмежень у часі. Відтепер зображення жінки може з’явитися в рекламі будь-якого товару — і все це без її подальшого погодження.
«Це був просто DM від скаута з пропозицією використати мене як ШІ-модель. Гроші, звісно, привабили. Але мене ще й зацікавила ідея — побачити, як це працює, адже бачила, як знаменитості створюють свої цифрові аватари», — розповіла Люсі.
Договір, який вона підписала, був складним і об’ємним. За його умовами, Люсі мала надати кілька відео, які потім використали для створення цифрової копії її обличчя.
«У договорі прямо вказано, що я не можу отримувати гроші за брендові колаборації. Тобто, навіть якщо я захочу стати контент-кріейтором, це вже не дозволено. Я усвідомила це лише під час знімань документального фільму», — розповіла жінка.
Сьогодні історія Люсі стала частиною нового документального проєкту, який зняли в Манчестері. Автор фільму, режисер Сем Таллен, досліджує стрімкий розвиток індустрії ШІ-моделей та пов’язані з цим ризики.
«Я зайшов на один з ШІ-сайтів і побачив безліч облич, які могли відтворювати будь-який текст, який ти їм даєш. Це вражало. Згодом я дізнався, що більшість із цих моделей створені на основі реальних людей. Я зрозумів, що мушу висвітлити цю тему», — розповів Таллен.
Попри те, що ситуація Люсі поки не є типовою, автор фільму вважає, що це лише початок нової реальності.
«Дехто погоджується на низьку оплату, бо боїться, що компанії все одно „вкрадуть“ їхнє зображення з Інтернету. Але тоді ти втрачаєш будь-який контроль над тим, що твоє обличчя говорить або рекламує», — зазначив режисер.
Документальна стрічка «Я продала своє обличчя AI за £1 500» покликана звернути увагу на серйозні правові та етичні виклики, які виникають у світі нових технологій.
«Технології розвиваються швидше за закони, які мали б їх регулювати. Ми сподіваємось, що ця стрічка допоможе підняти рівень обізнаності та започаткує важливу розмову», — підсумував Таллен.
Нагадаємо, світ перейшов у третю епоху еволюції штучного інтелекту — фазу агентів. Замість традиційних чат-ботів і простих цифрових асистентів з’являються автономні ШІ-системи, які не просто ведуть діалог, а здатні самостійно ухвалювати рішення та виконувати дії. Яскравий приклад — агент ChatGPT від OpenAI, що вже вміє взаємодіяти з іншими сервісами, користуватися зовнішніми інструментами й вирішувати складні завдання з певним рівнем «усвідомлення» мети.