У Жденіївській громаді триває масштабна реконструкція мосту, що є ключовим об’єктом транспортної інфраструктури для Мукачівського району. Робота відбувається завдяки спільним зусиллям державних інституцій та бізнесу – Служби відновлення та розвитку інфраструктури у Закарпатській області та компанії «Вітряні парки України», яка реалізовує вітроенергетичний проєкт у регіоні.
У червні 2025 року поблизу сіл Підполоззя та Жденієво стався обвал мосту, спорудженого ще в 1962 році. Тоді в УК «Вітряні парки України» заявили про намір долучитися до відбудови 34-метрової конструкції на автошляху Т-07−10.
Між Службою та інвестором було підписано меморандум про реалізацію програми реконструкції й капітального ремонту мосту. Цей документ став основою для запуску робіт, які розпочалися без тривалої бюрократичної процедури.
В.о. начальника, заступник начальника Служби відновлення та розвитку інфраструктури у Закарпатській області Ігор Фартушок пояснює: якби цей об’єкт будувався винятково за державні кошти, процеси могли б тривати набагато довше.
«Спершу потрібно отримати фінансування через Верховну Раду, потім провести тендер, відібрати підрядника – і лише після цього розпочати роботи. Завдяки приватній ініціативі вдалося швидко розробити проєкт, замовити конструктиви та розпочати монтаж. Сьогодні вже виконано близько 50% робіт. Ми очікуємо, що до кінця жовтня переправа буде відкрита», – зауважив він.
На місці вже розібрано аварійну конструкцію, влаштовано нові бетонні опори та встановлено балки. Далі триватимуть роботи із влаштування дорожнього полотна і тротуарів. У результаті громада отримає сучасний міст із якісним асфальтовим покриттям та безпечними пішохідними зонами.
Особливістю цього об’єкта стане підвищена несуча спроможність. Адже через переправу курсуватиме важка техніка та транспорт, необхідний для роботи вітропарку. Відновлений міст відповідатиме як потребам громади, так і вимогам великого інвестора, який розбудовує у Карпатах нові енергетичні об’єкти.
За словами Ігоря Фартушка, подібні приклади – радше виняток, ніж практика, але саме вони показують потенціал державно-приватного партнерства:
«Дуже рідко приватний бізнес вкладає кошти у відновлення державної інфраструктури. Але тут інтереси інвестора й держави збіглися. Для громади та області – це новий міст, а для бізнесу – можливість забезпечити логістику для власних проєктів. У результаті виграють усі».
Генеральний директор УК «Вітряні парки України» Владислав Єременко підкреслив, що для компанії важливо поєднувати розвиток відновлюваної енергетики з модернізацією місцевої інфраструктури:
«Обіцяли – виконуємо! Для нас важливо, щоб розвиток вітроенергетики був тісно пов’язаний із розвитком місцевої інфраструктури. Саме тому ми інвестуємо не лише в чисту енергію, а й у дороги, мости та комфорт місцевих мешканців. Ми працюємо тут, реалізуємо енергетичний проєкт, спілкуємося з людьми – і відчуваємо відповідальність діяти, коли виникає спільна проблема».
Завершити будівництво й офіційно відкрити новий міст планується до кінця жовтня. Це дозволить повністю відновити рух транспорту та створити комфортні умови для щоденного життя громади.
Слід зауважити, що проєкт реконструкції мосту у Жденіївській громаді – одна з перших практичних реалізацій нового законодавства щодо державно-приватного партнерства в інфраструктурній сфері. Це свідчить про те, що бізнес може не лише розвивати власні проєкти, а й брати участь у відновленні об’єктів критичної інфраструктури.
Водночас приклад у Жденіївській громаді показує: навіть за умов воєнного часу приватна ініціатива здатна істотно прискорити відбудову. Там, де державні механізми потребують тривалих процедур, партнерство з інвестором дозволяє діяти оперативніше й ефективніше.