Loqal – новинний агрегатор Loqal
Новини

У столиці пройде фестиваль Soundtrack: Ukraine, присвячений музиці в українському кіно: програма

У столиці пройде фестиваль Soundtrack: Ukraine, присвячений музиці в українському кіно: програма
Вечірній Київ • 1 хв читання

Музика у кіно має особливу роль: вона розкриває та підкреслює ідею режисера, підсилює певні епізоди. Цьогоріч фестиваль має на меті дослідити як композитори та режисери різних поколінь працюють з темою війни.

У програмі будуть представлені фільми знаних сучасних режисерів — «Стрічка часу» Катерини Горностай, «2000 метрів до Андріївки» Мстислава Чернова, «Пісні землі, що повільно горить» Ольги Журби та інші. А також фільми минулих років, присвячені темі Другої світової війни, що були оцифровані «Довженко-центром».

«Фестиваль української музики в українському кіно змінюється залежно від фокусної теми, задачі, яку ми перед собою ставимо. Торік дивилися кіно та досліджували київську композиторську школу. Цього року головна тема Soundtrack: Ukraine — війна, — розповіла засновниця фестивалю Вікторія Федоріна. — Ми обрали пʼять архівних стрічок про війну — з різними історіями та головними месиджами. З дуже різною музикою. Бо свого часу радянська система мистецтва була спрямована на обслуговування ідеології: подвійна мораль, брехня, замовчування справжніх трагедій, афектація на вигаданих подвигах неіснуючих людей. На фестивалі ми хочемо препарувати методи радянської пропаганди — дивитися старе кіно та зрозуміти, яка роль музики. Українські композитори зробили майже неможливе: вони створювали шедеври для фільмів, тим самим закарбував їх в пам’яті мільйонів людей і підняв його на високий рівень кіномистецтва.

Також додали в програму чотири сучасних стрічки. Ми хочемо показати сучасне та архівне кіно разом — щоб став відчутний, очевидний вимір музики та думок кіно умовно радянського та сучасного, різниця в поглядах (або її відсутність) на війну, на стосунки, на рідну країну та її майбутнє».

Окрім показів, плануються дискусії та розмови. Сучасні композитори, режисери, кінокритики обговорюватимуть український кінематограф минулих років: як режисери та композитори в умовах тотальної цензури передавали правду про війну за допомоги художніх образів і музики.

Про особливості написання музики для кіно та її сприйняття «Вечірньому Києву» розповів композитор Олексій Шмурак, автор саундтреків до «Стрічки часу» Катерини Горностай.

«Я насамперед конструюю у себе в голові декілька шарів сенсів: ось те, що відбувається в кадрі; ось те, що може подумати глядач; а ось та роль, яку може відіграти музика. Тому я б сказав, що я аналізую, розділяю і конструюю емоції, коли пишу музику до кіно, — зазначив він. — Музика до фільмів сприймається разом з рештою звуків в кінотеатрі. Звукорежисура і розташування колонок дозволяє будувати доволі багатошаровий досвід, який пропускається через тіло, відчувається глибоко. Тому, навіть, якщо ви уявляєте собі якусь мелодію чи якийсь ритм, вам на етапі кінозвукорежисури треба помислити їхнє співіснування з цим повноцінним досвідом.

Крім того, музика може дати додатковий шар сприйняття подій в кадрі, наповнити їх емоціями, придумати інтерпретацію. Прийняти глядача в одній точці переживання і непомітно для нього перевести в іншу».

До програми увійшли чотири стрічки 1940-1960-х років Олександра Довженка, Леоніда Осики, Сергія Параджанова та Володимира Даниленка. Плівки відсканували та підготували цифрові аналоги для екрана.

«Вибір фільмів продиктований темою цьогорічного фестивалю — осмислення війни в українському кіно через музику, — розповіла креативна директорка Довженко-Центру Олена Гончарук. — Ми досліджуємо, як чули війну композитори: Мирослав Скорик, Борис Лятошинський, Володимир Губа, Володимир Гронський, Платон Майборода — у минулому столітті, і як вона відгукується композиторам в наші дні: Олексію Шмураку, Павлу Мельнику, Едуарду Приступі та Сему Слейтеру.

Програма побудована так, аби запросити глядачів саме до «слухання» фільмів. Це дозволить простежити, як змінювались підходи композиторів від епохи до епохи, від автора до автора. Водночас сподіваємося, що аудиторії вдасться почути й самих себе — насамперед те, як музика і звук у фільмах резонують із внутрішніми відчуттями».

За її словами, фільми насамперед об’єднані воєнною тематикою.

«Утім ми прагнули передати розмаїття у баченні та осмисленні. Музичні полотна дуже різні: патетичні, поетичні, ніжні, трагічні, концентровані, або такі, що звучать як ambient. Але всі вони про різні людські стани, про те, як по-різному проживають війну воїни, їхні близькі, діти і вчителі, митці й медики, — поділилася Олена Гончарук. — Наші кінознавці та кураторка та ініціаторка фестивалю Вікторія Федоріна включили фільми, котрі водночас будуть якісними з художнього погляду, і такими, що спонукатимуть до дискусії. Саме для фестивалю Soundtrack: Ukraine визначальною є музика як один зі смислотворчих елементів кінотвору — тож всі фільми по-музичному особливі».

Після основної програми фестивалю, 2 вересня о 17:30, у Довженко-Центрі відбудеться спеціальний показ стрічки Вадима Іллєнка «Останній бункер» 1992 року, композитор Володимир Гронський.

Його представлять культурологиня Олена Гончарук (Довженко-Центр), композитор і музикознавець Олексій Шмурак. Після фільму відбудеться виступ воїна, музиканта, композитора, дослідника історії української музики Тараса Компаніченка.

19:05-21:55 «Стрічка Часу» (2025) реж. Катерина Горностай, композитор Олексій Шмурак.

Фільм-відкриття. Показ за участі композитора фільму Олексія Шмурака.

17:40 — 20:10 «Визволення»(1940), реж. Олександр Довженко, композитор Борис Лятошинський 17:45 Виступ квартету саксофоністів Kyiv SAX Quartet 17:55 представлення фільму від керівниці Кіноархіву Довженко-Центру, кінознавиці Альони Пензій18:05 показ фільму

19:10 панельна дискусія на тему «Словник війни: як культура працює з болем».У дискусії візьмуть участь історики KSE Антон Лягуша та Олена Стяжкіна, музикознавця Ольга Лігус, критикиня, культурологиня Настя Платонова та Орися Демська, мовознавиця, організаторка і перша голова Національної комісії зі стандартів державної мови

20:20 — 22:00 «Хто повернеться — долюбить» (1966), реж. Леонід Осика, композитор Володимир Губа

Картину представить кінознавець Довженко-Центру Станіслав Битюцький. Після перегляду на глядачів чекає лекція та обговорення з музикознавцем Олексієм Шмураком.

17:40-19:35 «Українська рапсодія» (1961) реж. Сергій Параджанов, композитор Платон Майборода.

Картину представить кінознавиця Довженко-Центру Яна Дудко. Після перегляду на глядачів чекає обговорення з музикознавцем Олексієм Шмураком.

19:45-21:58 «Цей Дощ Ніколи Не Скінчиться», (2020), реж. Аліна Горлова, композитор Едуард Приступа

Показ за участі композитора та продюсера стрічки. Після перегляду — обговорення з музикознавцем.

14:20-16:32 «Пісні землі, що повільно горить» (2024), реж. Ольга Журба, композитор Павло Мельник

Показ відбудеться за участі творчої групи та музикознавця.

16:45-19:31 «2000 метрів до Андріївки» (2025), реж. Мстислав Чернов. Композитор Сем Слейтер. Фільм — закриття.

Спеціальний показ за участі режисера Мстислава Чернова. Q& A з режисером.

19:40-20:00 Музичний перформанс квартету баяністів «Rizol Quartet» Національної філармонії України (фойє 1 поверх)

20:05-21:55 «Совість» (1968), реж. Володимир Денисенко, композитори Скорик, Пендерецький, Баккі.

Картину представить український сценарист та кінорежисер Олег Чорний. Після перегляду на глядачів чекає лекція та обговорення з музикознавцем Олексієм Шмураком.

Коли: 28-31 серпняДе: кінотеатр «Жовтень», вул. Костянтинівська, 26Вартість квитків: 200 грн, на сайті кінотеатру

Марія КАТАЄВА, «Вечірній Київ»