Старт етапу в Баку налаштовував на те, що не варто очікувати чогось неординарного. Однак погода під час кваліфікації Гран-прі Азербайджану внесла свої корективи. Причому вони були настільки суттєві, що ті, хто пропустив квалі, дуже сильно здивувався положенню пілотів у Топ-10. А тому інтрига на саму гонку була закручена сильніше не придумаєш.
Але перш ніж переходити до безпосередніх подій етапу, варто спочатку пригадати те, що сталося незадовго до його старту.
Майбутнє Фернандо Алонсо все частіше стає головним питанням під час спілкування іспанця з пресою.
Наступного року Нандо відзначить своє 45-річчя, він із запасом є головним ветераном Формули-1. Але він усе ще з нами. Починаючи з етапу в Іспанії Алонсо регулярно заїжджає в очки, але не більше. І це явно не те, чого йому хочеться.
Спортсмени, як Алонсо, дуже рідко погоджуються на менше, ніж боротьба за перемоги. Ще на старті сезону всі в Астон Мартін говорили, що цей рік потрібно просто перетерпіти. Фернандо це розуміє, і вже має певні плани на майбутнє.
Як зазвичай буває? Якщо команда спрогресувала і демонструє чудові результати, ти в ній затримуєшся, щоб розвинути успіх. В Алонсо все навпаки.
Нандо планує піти з Формули-1 після сезону-2026, якщо наступного року Астон Мартін дасть йому конкурентний болід. Якщо ж результати все ще будуть розчаровувати, іспанець залишиться на ще один сезон. Хоче закінчити кар'єру на хорошій ноті з приємними спогадами. І, за можливості, з третім чемпіонським титулом у кишені.
Коли вже всі перестали про це говорити і навіть думати, на сцену вийшов Реймонд Вермелен, менеджер Макса Ферстаппена, щоб знову обговорити майбутнє чотириразового чемпіона світу.
Усім чудово відомі опції в контракті Макса з Ред Булл, згідно з якими він може покинути команду за умови, якщо вона не дасть йому гарний болід, який дозволить боротися за титул. За цим стежили цього року, за цим стежитимуть наступного.
Вермелен вирішив одразу викласти всі карти на стіл: якщо Ред Булл не претендуватиме на перемоги, Ферстаппена в команді у 2027 році не буде. Наступний сезон буде ключовим у цьому питанні. Потім ця роль перейде на сезон-2027. Потім – на 2028-й.
Здається, що Ред Булл не зможе почуватися в безпеці в питанні співпраці з Ферстаппеном до самого завершення його кар'єри...
Пропустивши найдовшу в історії кваліфікацію, фанат Формули-1 міг процитувати лише героя Еда Гелмса з фільму "Похмілля у Вегасі": "Що за жах тут коїться?!".
Справді, те, що почалося в першому сегменті, задало тон усій сесії. Спочатку Алекс Албон помилився під час входу в перший поворот, що призвело до поломки передньої підвіски та червоних прапорів. Сесія відновилася, і естафету Албона підхопив Ніко Хюлькенберг, до них приєднався Франко Колапінто.
Погода поступово почала впливати на те, що відбувається на трасі за рахунок сильного вітру. З цим не впорався Олівер Берман – доволі легкий контакт зі стіною, але достатній, щоб зламати підвіску та викликати червоні прапори.
Шарль Леклер вирішив підтримати вихованця Феррарі: спершу монегаск просто "поцілував" загородження в тому самому місці, де це зробив болід Бермана, а вже в третьому сегменті помилився при гальмуванні та влетів у бар'єри.
Але й на цьому фестиваль нервових зривів механіків не закінчився. Досить несподівано ту саму помилку, що й Леклер, повторив Оскар Піастрі. Шоста аварія, шості червоні прапори.
We had SIX red flags and so much drama in qualifying 😵#F1 #AzerbaijanGP pic.twitter.com/qFuv0d5tdF
F1 drivers at the Azerbaijan GP pic.twitter.com/1D4XZztl9F
Ось так двогодинна кваліфікація, яка тривала довше за Гран-прі Італії, побила рекорд Формули-1 за кількістю червоних прапорів. Попередній рекорд був встановлений в Імолі 2022 року, який повторили минулого сезону в Бразилії (по 5 червоних прапорів).
🚩 Albon hits Turn 1 barrier 🚩 Hulkenberg hits barrier at Turn 4 🚩 Colapinto crashes at Turn 4 🚩 Bearman clips barriers at Turn 2🚩 Leclerc crashes at Turn 15🚩 Piastri crashes at Turn 3 We had a record SIX red flags in qualifying 😮 #F1 #AzerbaijanGP
Але якою б божевільною не була кваліфікація, переможець не був сенсаційним: Макс Ферстаппен зіпсував свято Карлосу Сайнсу, відібравши у пілота Вільямс поул. Кумедно, що цього року у Макса більше поулів (6), ніж у Піастрі (5) та Норріса (4). Ось вам і найшвидша машина пелотону.
Місце на другому стартовому ряду заробили Ліам Лоусон та Андреа Кімі Антонеллі. Юкі Цунода опинився в Топ-6, а Ландо Норріс примудрився не скористатися помилкою напарника, показавши лише сьомий результат. Це, звісно ж, зіграло свою роль у гонці.
Етап у Баку не віщував нічого поганого для Оскара Піастрі. За винятком другої практики, австралієць демонстрував високий темп. Але саме під час другого тренування продзвенів перший тривожний дзвінок, коли Оскару пощастило не розбити болід після контакту зі стіною.
Crunch! 💥Piastri's moment at Turn 15 👀#F1 #AzerbaijanGP pic.twitter.com/siU1FaClO3
Після аварії наприкінці кваліфікації здавалося, що гірше вже бути не може: старт із дев'ятого місця, напарник і головний суперник у боротьбі за титул попереду. Ну хоч шасі на боліді поміняли без штрафу.
Але початок Гран-прі виявився ще більш провальним. Спочатку Оскар став автором фальстарту (чим, до слова, підставив Алонсо, який орієнтувався якраз на старт австралійця), після чого повторив свою помилку з кваліфікації, неправильно розрахувавши точку гальмування, а також вологу трасу.
Drama on the first lap! 😵Here's Piastri heading into the wall and out of the race ❌#F1 #AzerbaijanGP pic.twitter.com/SN9cCVjSGL
Замість боротьби за призові місця Піастрі скосплеїв Леклера із Зандворта, сівши біля треку з телефоном, вирішивши подивитися за подіями перегонів.
Oscar looks on...#F1 #AzerbaijanGP pic.twitter.com/9rOSMO3sgL
Аварія у квалі, фальстарт та аварія на першому колі Гран-прі – навряд чи можна пригадати більш жахливий вікенд у кар'єрі Піастрі. Але, тим не менш, своїми помилками Оскар ще сильніше закрутив інтригу в чемпіонській гонці.
Хоч він і його напарник, Норріс явно з деякою часткою задоволення спостерігав за проблемами Піастрі. Напарник напарником, але титул чемпіона світу в сезоні отримає тільки один, і Ландо точно не хоче втратити можливості приміряти на собі цю корону.
Схід Піастрі на першому ж колі мало надихнути Норріса, який і сам не те, щоб добре провів кваліфікацію. Старт із сьомого місця все одно кращий за старт із дев'ятого, де опинився Оскар. Але цього дня удача не була на боці Норріса.
Британець встиг програти позицію Леклеру, після чого застряг за монегаском до моменту піт-стопу пілота Феррарі. Механіки Макларен провалили заміну шин на боліді Ландо, який згодом повернувся за Шарлем. За рахунок свіжішої гуми та швидшого боліда Норріса впорався з опонентом, але піднятися вище стартового сьомого місця він так і не зміг.
У підсумку Норріс відіграв у Піастрі лише шість очок, і Оскар цьому факту безумовно радий – таку різницю він міг програти і в звичайній гонці, без сходу.
Результати вільних тренувань не натякали на те, що Макс Ферстаппен зможе поборотися за поул. Але вийшло так, як вийшло. Навіть у найбожевільніший день нідерландець виявився одним із найстабільніших елементів Формули-1.
Як і двома тижнями раніше в Монці, Ферстаппен провів неймовірно впевнену гонку, можна навіть сказати нудну. Як і в Італії, Макс продемонстрував домінування рівня 2023 року.
Не проспавши старт, пілот Ред Булл повільно, але впевнено відривався від переслідувачів. У принципі, після перших 5-10 кіл стало зрозуміло, що ніхто не зможе відібрати у Макса перемогу, тільки його власна помилка. Але коли ми її бачили востаннє? Отож-бо.
Поул, перемога, лідерство від старту до фінішу та найшвидше коло – усе це дало Ферстаппену його шостий Гранд-слем у кар'єрі. Стільки ж у Льюїса Гамільтона, на секундочку. І поступаються вони лише легендарному Джиму Кларку з вісьмома подібними вікендами.
Одразу після кваліфікації керівник Макларен Андреа Стелла заявив, що Ферстаппен претендент не лише на перемогу в гонці, а й на титул чемпіона світу. На той момент відставання Макса від Піастрі становило 94 очки. Нині воно скоротилося до 69 балів за сім етапів до кінця сезону з трьома спринтерськими гонками попереду. Невже Ферстаппен зможе створити справжнє диво, яке не вдалося Норрісу минулого року?
Навряд чи хтось стане сперечатися, що до Гран-прі Азербайджану кар'єра Карлоса Сайнса в Вільямс розчаровувала. Співпраця іспанця з британцями явно не виправдовувала покладених очікувань, особливо на тлі успішних виступів Алекса Албона. Але в Баку напарники немов помінялися місцями і все кардинальним чином змінилося.
Поки Албон ламав болід у кваліфікації та вибивав суперників у гонці, Сайнс взяв на себе бразди лідера. У тій хаотичній квалі саме Карлос був головний претендентом на поул, показавши гарний час. От тільки Ферстаппен не дозволив екснапарникові принести колективу з Гроу його перший поул з часів Феліпе Масси в Австрії 2014 року.
Старт із другого місця теж був гарним варіантом, враховуючи, що позаду були не Макларени та Феррарі, а Ліам Лоусон на Рейсін Буллз і Андреа Кімі Антонеллі з Мерседес, який втратив упевненість у собі.
Протягом більшої частини дистанції Сайнс чудово почувався на другій позиції. Так, він все більше і більше програвав Ферстаппену, але він, здається, і не розраховував перемогти. Для нього було важливо не втратити подіум.
І хоча на подіумі він все ж опинився, Сайнс програв друге місце Джорджу Расселлу. Незадовго до їхніх піт-стопів Карлос попросив команду прослідкувати, щоб опонент не пройшов його за рахунок андеркату. Вийшло навпаки – Расселл із комфортним запасом у три секунди випередив Сайнса пізнішою зупинкою.
Розчарування напевно було присутнє в голові Сайнса, але подіум є подіум. Такий необхідний і такий своєчасний. Не лише для гонщика, а й для команди. Востаннє пілот Вільямс фінішував на подіумі в Бельгії 2021 року. Але ті ганебні триколові перегони всі хочуть забути. Тож це перший по-справжньому бойовий подіум з часів... Баку 2017. Так, знову Азербайджан. Тоді теж були свої дикі події, які призвели до третього місця Ленса Стролла.
І, звісно ж, Сайнс не міг не відзначити таку знаменну подію своєю фірмовою піснею "Smooth Operator", яку увімкнули в паддоку одразу після фінішу.
Oh Carlos 💙#F1 #AzerbaijanGP @WilliamsRacing pic.twitter.com/G3Bhh5PKvj
Не можна не відзначити, що Карлос став тільки другим пілотом після Алена Проста, який опинився на подіумі в статусі гонщика Макларен, Феррарі та Вільямс. Красиве досягнення.
Ну і як тут не згадати, що Карлос Сайнс заробив перший подіум у складі Вільямс раніше, ніж один відомий чемпіон, який замінив його у Феррарі. Незручно.
Старт етапу в Баку відбувся без участі Джорджа Расселла, який не зміг поговорити з журналістами через погане самопочуття.
Борючись із хворобою та її наслідками, британець добре тримався у практиках, а от у кваліфікації примудрився поступитися напарникові понад 0,2 секунди.
Усе по своїх місцях розставила гонка, під час якої Джордж демонстрував високий темп, чи не найкращий у всій групі переслідувачів Ферстаппена. Расселл впорався із суперниками та не найкращим самопочуттям і приїхав до фінішу другим.
Після гонки керівник Мерседес Тото Вольфф зізнався, що ще в п'ятницю Расселл не знав, чи зможе він виступити взагалі – настільки погано йому було. Як бачимо, зміг, ще й як.
Найкумедніший момент усього азербайджанського вікенду стався ще в п'ятницю, коли Карлос Сайнс, не знаючи про свою майбутню долю призера і майже поул-сіттера, помилково заїхав у бокси не своєї команди. Лише через деякий час іспанець зрозумів, що його оточують механіки не Вільямс, а Альпін.
Wrong box, Carlos! 😄#F1 #AzerbaijanGP pic.twitter.com/jyafcGjW0h
Французька команда може й була б щаслива бачити Сайнса, а не Колапінто, своїм гонщиком. Але до кінця сезону їй доведеться терпіти аварії аргентинця та статус найгіршого колективу Формули-1.