До кінця тижня на першому поверсі Музею історії міста Києва проходить інтерактивна виставка #ДезАут.
Вона пропонує в ігровій формі дізнатися більше про маніпуляції та дезінформацію, а також перевірити на практиці навички критичного мислення.
«Музей історії міста Києва є платформою, де не лише зберігається історія, плекається мистецтво, а й для важливих суспільних та просвітницьких проєктів. Зараз він став майданчиком для унікального інтерактивного проєкту з медіаграмотності, — зазначила Генеральна директорка Музею історії Києва Вікторія Муха. — Ми живемо у часи великих випробовувань, коли гібридна війна, яка триває, вимагає більшої медіаграмотності та додаткових навичок з перевірки фактів. Особливо для вразливих категорій населення, як діти, підлітки та люди старшого покоління.
Все частіше в інформаційному просторі бачимо вкиди, меми, як спотворюють факти, історію, підривають довіру до держави та війська. Цей проєкт допоможе набути навичок, які сьогодні потрібні кожному і яких від нас вимагає час».
Виставка #ДезАут організована в межах проєкту «Зміцнення правдивості, прозорості та демократії для протидії дезінформації», що втілює ГО «Інтерньюз-Україна» за підтримки уряду Канади.
За словами заступниці посла Канади в Україні Крістіан Руа, критичне мислення, розпізнавання фейків та маніпуляцій і важливим для посилення демократичних цінностей у суспільства.
«Канада інвестує в демократичну стійкість, у розвиток громадянського суспільства, незалежну журналістику та освіту. Медіаграмотність є відповідальністю суспільства, необхідно надавати інструменти молодому поколінню, які допоможуть розрізняти правдиву інформацію», — зазначила вона.
Голова правління ГО «Інтерньюз-Україна» Костянтин Квурт поділився, що виставка є спробою зробити нудний фактчекінг веселим.
«Дослідження показує: 84% українців знать, що дезінформація існує, 64% вважать, вміють її розпізнати. Але тест з трьох питань правильно проходять тільки 6%. Це говорить про те, що зусиль медіа, фактчекерів і громадянського суспільства недостатньо. Ми маємо формувати народний опір, робити його модним та цікавим».
Виставка складається з семи станцій, на кожній з яких відвідувачів чекає завдання. На початку учасники отримують путівник з тренувальним маршрутом, в якому після проходження кожної станції потрібно відповісти на питання. Наприкінці його треба повернути та отримати приз.
Серед станцій — інформація про «білий список» медіа, який можна довіряти, лабораторія дипфейків, де можна створити власне дипфейк відео, музей обману з найпопулярнішими героями пропаганди, фейковий дартс, можливість побути журналістами та створити не маніпулятивний заголовок.
«Ми порівнюємо медіаграмотність зі спортом, бо критичне мислення — це навичка, яку потрібно регулярно тренувати, як м’язи. Суть в тому, що учасники змагаються з фейками. Станції також пов’язані зі спортом — десь потрібно пострибати або зіграти в дартс, — розповіла керівниця проєкту ДезАут Юлія Мішіна. — При підготовці спиралися на дослідження з медіаспоживання, попередні реалізовані проєкти. Сподіваємося. що завдяки виставці відвідувачі зможуть навчитися відловлювати маніпуляції та будуть готовими о боротьби з дезінформацією. Найцікавішою вона є для школярів і студентів».
Першими учасниками квесту стали школярів ліцею 287 Святошинського району, які успішно пройшли маршрут.
Коли: до 5 жовтня (12:00–19:00)Де: Музей історії міста Києва (вул. Богдана Хмельницького, 7)Вхід вільний
Марія КАТАЄВА, «Вечірній Київ»