Loqal – новинний агрегатор Loqal
Новини

Парламент не проголосував за введення нагляду за ОМС. Причини та ризики

Парламент не проголосував за введення нагляду за ОМС. Причини та ризики
ZN.UA • 1 хв читання

Верховна Рада не підтримала законопроєкт №13150 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення законності в діяльності органів та посадових осіб місцевого самоврядування». За його ухвалення проголосували лише 206 народних депутатів із 226 необхідних, повідомив Ярослав Железняк з фракції «Голос».

«Рада провалила ще один законопроєкт з Ukraine Facility. Щоб ви розуміли, дедлайн 31.03.25 пройшов вже… ЗА лише - 206, законопроєкт вважається відхиленим», – повідомив депутат.

ZN.UA вже писало, що, на жаль, ані парламент, ані уряд із центром в ОПУ, ані профільні асоціації місцевого самоврядування не змогли домовитися, як продовжити та закріпити реформу децентралізації, керуючись передусім не вузькопрофільними інтересами, а інтересами демократичної держави. Принаймні формально ми й далі претендуємо на цей статус.

В індикаторах Плану реалізації Ukraine Facility мова йде про децентралізацію та регіональну політику, а також просування реформи децентралізації. Ще в першому кварталі 2025 року мало набрати чинності законодавство щодо реформування територіальної організації виконавчої влади в Україні. За що перед партнерами відповідає  Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури. Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про місцеві державні адміністрації" та деяких інших законодавчих актів України щодо реформування територіальної організації виконавчої влади в Україні", мав бути прийнятий та набирати чинності протягом 12 місяців з дня припинення або скасування воєнного стану в Україні.

«Закон України зосереджується на переформатуванні місцевих державних адміністрацій в органи префектурного типу з метою організації домірної системи забезпечення законності в діяльності органів місцевого самоврядування, забезпечення координації територіальних органів центральних органів виконавчої влади при реалізації державної політики на місцях», – вказує документ.

«Базовий законопроєкт №4298 з’явився ще до погодження умов Facility і охоплює надто широкий спектр питань, – пояснював позицію профільного міністерства Олексій Рябикін. – Найбільш готовим наразі є №13150. Проте між читаннями можливі зміни: Асоціація міст вимагає вилучення двох статей, що може перетворити закон на декларацію. Ключовий елемент реформи — створення єдиного реєстру рішень органів місцевого самоврядування».

Нагадаємо, що системний законопроєкт №4298, який підтримували експерти та профільний парламентський підкомітет (який на жаль переписувався  кілька разів ні на користь місцевого самоврядування), у випадку продовження його обговорення та модернізації до винесення в зал у другому читанні, мав закласти основу для закріплення реформи і введення державного нагляду. Але Асоціація міст України (АМУ), яка підтримала його першу версію у 2020 році, по суті, заблокувала цей законопроєкт і продовження його обговорення в парламенті. 

Викликає питання і ситуація, що склалася в залі сьогодні: чому парламент не підтримав формальний законопроєкт влади, який просувала і Банкова, і уряд? Причина в розумінні якості цього формального законопроєкту для донорів? Або в поганій організації збору голосів і силі лобістів від ОМС?  

У будь-якому випадку, наразі, в умовах падіння довіри суспільства як до центральної, так і до місцевої влади, дискредитованих через корупцію та некомпетентність, найуспішніша реформа стала на паузу. Це мінус 450 млн євро з бюджету-2025. Плюс ще один розрив всередині країни, яка воює і на яку водночас нещадно тиснуть зовнішні вороги й «союзники». 

Аби окреслити причини того, що відбувається, і змоделювати можливі дії парламенту в цих обставинах, редакторка відділу внутрішньої політики Інна Ведернікова поговорила з експертом — співавтором першої версії законопроєкту №4298, головою Центру політико-правових реформ Ігорем Коліушком. 

Також, аби зробити процес обговорення максимально прозорим авторка поспілкувалася з усіма його учасниками — включно з експертами, авторами законопроєктів, представниками профільного комітету та міністерства, АМУ, а також куратором напряму офісу президента. А про результат цих розмов розповіла у статті «Нагляд за ОМС. Системна реформа чи формальність під гроші ЄС?».