Після масштабних кібератак на державні реєстри у соціальних мережах з’явилися повідомлення про зникнення даних про право власності. Чи справді люди втратили свою нерухомість і що робити, якщо ваших даних немає у сучасному електронному реєстрі — «Наше місто» розбиралося разом з експертами.
У соціальних мережах ширилися повідомлення, що після відновлення роботи реєстру нерухомості деякі власники не змогли знайти інформацію про своє житло.
Українці скаржаться на проблеми з даними. Фото зі сторінки в Threads.
Нагадаємо, 19 грудня 2024 року сталася масштабна кібератака на українські державні реєстри, зокрема на бази даних міністерства юстиції. Доступ до інформації відновили лише 20 січня 2025 року.
Державне підприємство «Національні інформаційні системи», яке відповідає за роботу державних реєстрів, спростувало інформацію про втрату права власності громадян. У відповіді на журналістський запит «Наше місто» міністерство повідомило, що до них взагалі не надходило жодного повідомлення про втрату нерухомості через помилки чи технічні збої.
Статистику звернень громадян щодо втрати даних про нерухомість в Міністерстві юстиції не ведуть. Ба більше, у державного підприємства, яке керує реєстрами, взагалі немає інформації про випадки зникнення таких даних.
Якщо хтось все ж вважає, що його права порушені, можна звернутися зі скаргою до Міністерства юстиції. На це є два місяці з моменту, коли людина дізналася про проблему.
«Міністерство юстиції України розглядає відповідно до закону скарги на рішення, дії або бездіяльність державних реєстраторів, суб’єктів державної реєстрації прав, територіальних органів Мін’юсту та приймає обов’язкові до виконання рішення», – йдеться у відповіді Мін’юсту.
Перевірити, чи є ваша нерухомість у реєстрі, можна:
В обох випадках доведеться заплатити. Через «Дію» також можна зареєструвати право власності на нерухомість, якщо вона з’явилася до 1 січня 2013 року.
В Мін’юсті розповіли, що також можна поставити нерухомість на «сигналізацію». Це означає, що власник може отримувати повідомлення про будь-які дії з його власністю, підключивши сервіс «SMS-МАЯК». Ця послуга коштує 36 гривень за 1 об’єкт на місяць.
Перевірити, чи належить вам ваш будинок, земля чи квартира можна, не виходячи з дому. Для цього варто зайти у реєстр нерухомості через «Дію» за цим посиланням.
У застосунку «Дія» оберіть вкладку «Отримати довідку».
Пройдіть авторизацію зручним способом.
Після цього оберіть варіант, за яким вам буде зручно шукати дані про вашу нерухомість:
Якщо ви обрали варіант пошуку за адресою, то точно та детально заповнюйте всі розділи.
Після цього сплатить за послугу 40 гривень + комісію платіжної системи.
Далі на пошту, яку ви вказали при реєстрації у «Дії», надійде лист з посиланням де можна завантажити інформацію про нерухомість.
Весь пошук займає не більше 5 хвилин.
Головне правило: не панікувати.
«Просто так нічого не зникає з реєстру, це 100%. Навіть після хакерської атаки, яка була, всі реєстрації, які були у реєстрі, збереглися», — запевняє Галина Письменникова, заступниця начальника відділу реєстрації майнових прав управління у сфері державної реєстрації департаменту адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради.
Галина Письменникова радить не хвилюватися та звернутися до ЦНАПів. Фото з особистого архіву
За її словами, проблема полягає в іншому. Часто люди стверджують, шо інформація наявна у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (далі – ДРРП), а насправді право зареєстровано в Реєстрі прав власності на нерухоме майно (архівна складова ДРРП, яка містить інформацію про права, які були зареєстровані з 2003-го до 2012 років включно) або на паперових носіях.
Якщо квартиру чи будинок придбали до 1 січня 2013 року, то дані про угоду будуть зберігатися на папері у бюро технічної інвентаризації (БТІ) або в архівній складовій реєстра, а якщо після – то нерухомість є у сучасному реєстрі. Різниця лише у тому, що дані в електронному вигляді дозволяють отримати компенсацію за зруйноване житло, а це актуально під час війни.
Для того, щоб перенести дані з паперу або з архівної складової реєстру в електронний формат потрібно звернутися до одного з 4 центрів надання адміністративних послуг у Дніпрі:
Перереєстрація, тобто перенесення даних у сучасний реєстр нерухомості, безоплатна. Для цього потрібно взяти з собою: документ, що підтверджує право на нерухомість, технічний паспорт нового зразка (якщо у документі немає загальної та житлової площі), паспорт та ідентифікаційний код власника.
Розгляд заявки займає 5 робочих днів. Якщо право зареєстровано до 2003 року, реєстратор робить електронний запит до БТІ, що подовжує термін до 30 робочих днів, але фактично відповідь приходить через 10 днів. Про готовність документів сповістять смскою.
Перед походом у ЦНАП Галина Письменникова радить зателефонувати та уточнити, як обраний центр працює, як взяти талон та які документи потрібні.
Можна навіть зареєструвати право за втраченим документом. Для цього потрібно написати заяву та принести із собою паспорт та податковий номер. Далі реєстратор у разі необхідності зробить запит до БТІ, який підтвердить право власності на основі архівних даних.
Марина Риженко, начальниця відділу захисту інтересів територіальної громади міста у судах в адміністративних справах управління представництва та захисту інтересів територіальної громади міста у судах загальної юрисдикції департаменту правового забезпечення Дніпровської міської ради, підкреслює важливість своєчасної реєстрації прав у сучасних умовах.
Марина Риженко радить не затягувати з перенесенням даних у сучасний реєстр.Фото з особистого архіву
«Наявність запису у реєстрі дає змогу швидко отримати офіційну інформаційну довідку про право власності на конкретний об’єкт. Це значно полегшує доказування своїх прав у разі виникнення спірних ситуацій», — пояснює Марина Риженко.
Особливо актуальним це стало в умовах війни. З початку повномасштабного вторгнення багато архівів БТІ було втрачено або пошкоджено.
«Дані, внесені до електронного реєстру, залишаються захищеними навіть у разі втрати чи знищення паперових документів», — зазначає юристка.
Крім того, для отримання компенсації у межах державної програми «єВідновлення», яка передбачає відшкодування за зруйноване або пошкоджене житло, реєстрація права у реєстрі нерухомості є обов’язковою умовою.
«Зареєстроване право дозволяє уникнути можливих маніпуляцій із власністю з боку третіх осіб. Власник має змогу відстежувати будь-які реєстраційні дії щодо свого майна», — додає спеціалістка.
Якщо ваша власність досі зареєстрована лише на папері, подумайте над тим, щоб оновити дані в електронному реєстрі. Це необхідна умова для отримання компенсації у випадку втрати майна.
Категорія: Новини Дніпра, Райони Дніпра, Суспільні та соціальні новини Дніпра, Тема дня
Позначки: Війна, Головне, Дніпро, Житло, Компенсація, Нерухомість