Loqal – новинний агрегатор Loqal
Новини

Метро за 44 гривні: хто і навіщо підняв шум щодо підвищення тарифів на проїзд у Києві

Метро за 44 гривні: хто і навіщо підняв шум щодо підвищення тарифів на проїзд у Києві
ТСН • 1 хв читання

У столиці знову заговорили про потребу перегляду тарифів на трансопрт: чи зростуть ціни і коли

В Києві спалахнув скандал пов’язаний з планами влади підвищити вартість проїзду у громадському транспорті. У мережі дивним чином «сплив» документ від Департаменту фінансів КМДА про гостру необхідність розглянути питання коригування чинних тарифів.

Тарифи на проїзд не мінялися у Києві вже декілька років. Останнє здорожчення було в 2018 — від 5 до 8 гривень за поїздку.

Зараз вартість проїзду у Києві (метро, трамвай, тролейбус, фунікулер) становить 8 гривень, а якщо пасажир купує 50 поїздок, то платить 6,50 грн за кожну поїздку.

Рік тому ТСН.ua повідомляв, що за підрахунком столичних чиновників реальна вартість проїзду у столичному транспорті 30 гривень за поїздку.

У Департаменті транспортної інфраструктури заявляли, що собівартості перевезень одного пасажира, наприкінці 2024 року в метрополітені становила 36,90 грн, а в наземному транспорті — 26, 22 грн.

Експерти розтлумачують, що це цифри про собівартість які ніколи не будуть встановлюватися на такому рівні. Тому місто й встановлює менші тарифи, а решту дотує з бюджету

За цей час розцінки для метро змінилися у сторону збільшення, бо здорожчала електрика, а от собівартість поїздок від «Київпастрансу» навіть зменшилася.

У документі, який шириться мережею зазначається, що витрати на перевезення одного пасажира на 2026 рік становлять для метро 44, 68 грн, а для наземного транспорту «Київпастрансу» — 22,62 грн.

Але офіційно у КМДА не називають жодних цифр, хоча ТСН.ua звернувся з запитом до міської влади за роз’ясненнями.

Нам подякували за звернення і повідомили, що вже є офіційна заява мера щодо чуток про підвищення вартості тарифів.

Віталій Кличко повідомив, що громадський транспорт в Києві є дотаційним. Мовляв, у багатьох містах України проїзд вже здорожчав, а столиця зараз шукає можливості, щоб не підвищувати цін на проїзд.

«Різниця в існуючому тарифі і економічно обґрунтованому — 11 млрд в рік. Це — кошти, з бюджету Києва. А в умовах, коли в столиці забрали 8 млрд (на Укрзалізницю!) — на заплановану дотацію коштів столиці не вистачатиме», — повідомив мер Києва.

За його словами, саме тому Департамент фінансів, проаналізувавши витрати з таким мінусом з бюджету, знову запропонував розглянути питання коригування чинних тарифів. А також перевезення пільговиків безкоштовно — це ще мільярд з бюджету міста.

«Ці кошти нам не компенсує держава, хоча повинна. Наразі ми робимо все, щоб підтримати людей в складній соціальній ситуації. Центральна ж влада зробила все, аби забрати в міста можливість утримувати тариф на проїзд в громадському транспорті. А ми тепер шукаємо можливості, щоб виправити створену ситуацію і зберегти існуючі тарифи», — заявив мер Києва.

Та запевнив, що до кінця війни підвищення цін на проїзд у міському транспорті не розглядатимуть.

Після заяви мера у багатьох киян склалася думка, що їх вчергове перевірили, м’яко кажучи, на витримку. Адже так вже бувало, що чиновники «випускали» з кабінетів на Хрещатику інформацію про плани щодо підвищення вартості проїзду та спостерігали за реакцією людей. Якщо реагували кволо — вартість піднімали.

Експерти з транспорту погоджуються з тезою, що диму без вогню не буває.

«Кейс з тарифами за проїзд нагадує запуск диму або пилу в очі киян, бо все це схоже на політичні спекуляції, а не на наміри реально переглянути тарифи на проїзд у Києві», — розповідає ТСН.ua Олександр Гречко, експерт з транспорту та співзасновник ГО «Пасажири Києва».

За його словами, мерія сама створила привід, щоб це почали обговорювати, а тепер «героїчно» виходять і нібито гасять «пожежу» заявляючи, що тарифи на проїзд до завершення війни піднімати не будуть.

Олександр Гречко зауважує, що в усьому цьому інформаційному шумі, столичні чиновники використовують тезу, що з бюджету Києва вилучили 8 мільярдів гривень до держбюджету.

«Мовляв, це є підставою, щоб переглянути тарифи. Але якихось не політичних, а обґрунтованих розрахунків для цього не надають. Окрім звернення Департаменту фінансів до мера, яке „випадково“ потрапило до ЗМІ», — додає Олександр Гречко.

Експерт нагадує, що торік місто закінчило рік з профіцитом бюджету — 14 мільярдів гривень не було використано. А зараз мер скаржиться на відбирання у міста 8 мільярдів і обіцяє шукати кошти, аби не піднімати вартість проїзду до кінця війни.

«Насправді, змінювати тарифи на проїзд у Києві треба давно — переглядати вартість разового квитка, проїзних, а також впроваджувати квиток на 60 та 90 хвилин. Але наразі конструктивних обговорень щодо цього немає. Тому мені здається, що ця „тарифна історія“, лише намір використати тему тарифів для якихось політичних баталій. Пограти на настроях киян», — каже Гречко.

Він підсумовує, що те, що тарифи треба піднімати, обговорюється з 2020 року, але ніхто не заважав Києву підняти вартість проїзду торік, як це зробили багато українських міст.

Шахед / © tsn.ua

Зінаїда Орлова, яка загинула під час авіаудару по Яровій. Скриншот з youtube-каналу «Свої»

Цей знак на панелі приладів дасть відповідь на важливе запитання / © Pixabay

Лідер збірної Словенії з баскетболу та зірка НБА Лука Дончич / © Associated Press