Loqal – новинний агрегатор Loqal
Політика

Гонка серед старих замків: історія Гран-прі Азербайджану Формули-1

Гонка серед старих замків: історія Гран-прі Азербайджану Формули-1
Українська правда • 1 хв читання

Уже сьогодні, 19 вересня, Формула-1 вдев'яте завітає до Баку, де на глядачів чекає восьмий* за рахунком Гран-прі Азербайджану.

Попри порівняно коротку історію, ця міська траса вже встигла подарувати вболівальникам чимало драматичних подій. Сьогодні ми пропонуємо ближче розглянути це незвичайне гоночне кільце і згадати яскраві сторінки його нехай і недавньої, але вже багатої історії.

*Перші перегони в Баку у 2016 році мали назву "Гран-прі Європи".

Міські траси доволі часто проходять через цікаві місця, де глядачам є чим помилуватися за межами перегонового полотна.

Але кільце в Баку за цим показником просто поза конкуренцією – безліч прекрасних стародавніх оборонних споруд навряд чи залишать когось байдужим. Таким чином, у місцях, де колись у минулому творилася історія місцевих жителів, тепер твориться історія автоспорту.

Але не тільки зовнішня краса робить трасу в Баку такою особливою. Вона вимагає від учасників заїзду універсальності: вміння справлятися зі складними поворотами на вузьких вуличках і при цьому знаходити оптимальні налаштування для швидких ділянок.

Команди часто стикаються з дилемою – налаштувати болід під стабільність на повільних відрізках чи пожертвувати цим заради максимальної швидкості.

А головною родзинкою цього гоночного кільця є найдовша пряма в усьому календарі Формули-1: понад два кілометри гонщики мчать проспектом Нафтовиків, утопивши педаль газу в підлогу.

Саме тут і відбувається більша частина обгонів. Часом навіть просто зачепитися за самий край зони DRS буває достатньо для проведення атаки. А далі слідує нехай і "простий 90-градусний", але вельми підступний поворот на вулицю Пушкіна, в якому часто вирішувалася доля перемоги в перегонах, а іноді – і в чемпіонаті.

Історичний факт: Азербайджан – це друга пострадянська країна, яка прийняла етап Формули-1, і єдина з тих, що нині присутні в календарі сезону.

Уже друга гонка в Баку – у 2017 році – подарували Формулі-1 перший гучний скандал на цій трасі. У тому сезоні за титул боролися Льюїс Гамільтон і Себастьян Феттель. І саме між ними стався той самий прецедент.

Поки на трасі перебувала машина безпеки, в один із моментів німець вирішив, що британець навмисно надто сильно сповільнився прямо перед ним, що викликало в нього жорстке обурення. Свої емоції Себастьян висловив тим, що порівнявся з Льюїсом і вдарив його колесом у бік.

Судді розцінили дії Феттеля як неспортивну поведінку і дали йому за небезпечне водіння найсуворіший із можливих штрафів, за якого гонщик все ж може продовжити заїзд – десятисекундний стоп-н-гоу. З урахуванням руху піт-лейн, це обертається втратою приблизно 30 секунд.

Але радіти Гамільтону не довелося – на боліді британця зламався підголівник, і йому довелося здійснити позаплановий піт-стоп для ремонту. Через це він опинився позаду німця навіть після того, як той відбув покарання.

У підсумку Себастьян фінішував четвертим, Льюїс – п'ятим. Перемога ж дісталася Даніелю Ріккардо. А за друге місце розгорнулася боротьба між Вальттері Боттасом і Ленсом Строллом, який здобув свій перший подіум. Фінн випередив канадця просто перед самою фінішною лінією.

Більшу частину заїзду 2018 року проходили стратегічні ігри між Феррарі та Мерседесом у боротьбі за перемогу.

Льюїс Гамільтон здійснив явно передчасний піт-стоп, через що "у звичайних умовах" він претендував лише на третє місце. Себастьян Феттель зупинився на вісім кіл пізніше – мало того, що німець зберігав позицію попереду британця, так ще й мав перевагу за станом гуми.

Водночас другий пілот "срібних стріл" Вальттері Боттас постарався відтягнути відвідування боксів ще довше – в надії на те, що на трасі з'явиться машина безпеки. І це рішення виявилося вельми виправданим.

Того року команда Ред Булл мала статус "третьої сили" і перебувала десь посередині між фаворитами та "всіма іншими". А на довгій прямій Баку боротися Максу Ферстаппену та Даніелю Ріккардо залишалося хіба що один з одним.

На 40-му колі цей бій закінчився зіткненням наприкінці проспекту Нафтовиків, що призвело до обопільного сходження "биків" і появи сейфті-кара.

Звісно ж, усі інші пілоти змінили шини. Найбільше від цього виграв Боттас, адже для нього це був перший і єдиний піт-стоп. А перегони було відновлено всього на чотири кола, за які відбулося одразу дві значущі події.

Щойно було вивішено зелений прапор, Себастьян одразу ж пішов в атаку на Вальттері та спробував здійснити "дайв-бомбу" (атаку на пізньому гальмуванні).

Однак маневр Феттеля був надто оптимістичним, і щоб узагалі зберегти болід, йому довелося настільки сильно сповільнитися, що на короткій прямій вулицею Пушкіна його пройшли Гамільтон і Кімі Райкконен, а згодом німця обігнав і Серхіо Перес, який уже тоді мав славу "фахівця з випадкових подіумів".

Але головна драма всього вікенду трапилася через ще півтори хвилини. Вальттері Боттас проводив чудові перегони і явно заслуговував на те, щоб їх виграти. Але прокол колеса за три кола до фінішу поставив хрест на мріях фіна про верхню сходинку подіуму.

Таким чином, Льюїс Гамільтон, який проводив досить млявий заїзд, несподівано здобув свою першу перемогу в сезоні-2018, а на подіумі йому компанію склали Райкконен і Перес.

Найяскравіший епізод на Гран-прі Азербайджану 2019 року стався не в гонці, а у кваліфікації. Історія Формули-1 знає безліч аварій за участю різних гонщиків, але лише деякі випадки стають темою для жартів, які не вщухають навіть роки по тому.

Під час другої спроби другого сегмента Шарль Леклер розбив свій болід у мальовничому місці на вигнутій вулиці Азіза Алієва. Розчарований монегаск крикнув по командному радіо: "I am stupid", – і саме ця фраза зробила епізод справжнім народним надбанням.

Кумедний факт: під час "ковідного" карантину 2020 року Шарль Леклер брав участь у віртуальних перегонах на симуляторі та потрапив в аварію в тому ж самому місці траси.

Сезон 2021 року обріс легендами та увійшов в історію Формули-1 "як рік протистояння двох домінаторів різних епох – Льюїса Гамільтона та Макса Ферстаппена, яке чимало глядачів досі згадують з особливим трепетом.

Хоча перші чотири етапи пройшли під диктовку Гамільтона (3-1 на користь Льюїса), слабкий виступ британця в Монако дав змогу нідерландцеві відігратися, і до Баку Ферстаппен приїхав лідером чемпіонату з перевагою в 4 очки.

На початку Гран-прі Азербайджану претенденти швидко пройшли Шарля Леклера, який стартував із поула, а потім обігнав монегаска і Серхіо Переса.

Першим із топгрупи в бокси звернув Льюїс – лише після 11 кіл. Через те що британцеві довелося пропускати машину Альфа Таурі, яка їхала фаст-лейном (проїжджа частина піт-лейну), його зупинка трохи затяглася, завдяки чому його випередили одразу обидва гонщики Ред Булл, які здійснили піт-стопи після 12-го і 13-го кіл.

У такому порядку і пройшла більша частина заїзду: Ферстаппен – Перес – Гамільтон. У боксах австрійської команди вже смакували дубль – перший з 2016 року. Але трохи більше ніж за п'ять кіл до фінішу на боліді нідерландця, який лідирував, вибухнуло колесо, що перетворило омріяну перемогу на прикрий схід із дистанції.

Розчарування, в якому перебували Макс і його фанати, складно передати словами. Замість збільшення відриву на 11 очок йшлося вже про те, що Льюїс знову вийде в лідери турнірної таблиці, причому відразу на велику кількість залікових пунктів. І весь період зупинки заїзду під червоними прапорами в Ред Буллі панувала ледь не траурна атмосфера.

За два кола до фінішу перегони було відновлено стартом з місця. Гамільтон був рішуче налаштований пройти Переса, щоб максимізувати свій відрив за відсутності Ферстаппена.

І справді, на ривку до першого повороту британець вирвався вперед. Але далі, на превеликий подив, замість того щоб повернути на вулицю Пушкіна, Льюїс продовжив рух прямо по проспекту Нафтовиків – у "кишеню безпеки".

Як пізніше з'ясувалося, під час прогрівального кола перед рестартом Гамільтон випадково активував "магічну кнопку", що відповідала за баланс гальм. Саме це призвело до того, що його болід не зміг сповільнитися вчасно. У підсумку британця пройшли абсолютно всі гонщики, і він фінішував останнім, не набравши жодного очка.

У ту мить усі шанувальники Ферстаппена зітхнули з полегшенням. Та й настрій самого Макса хоч трохи, але покращився – принаймні ситуація в чемпіонаті збереглася колишньою і вже не йшлося про гігантське відставання.

А якщо фанати Льюїса хочуть знати, де саме британець змарнував титул того року, то, мабуть, це саме той момент.

Виграв же перегони Серхіо Перес і став першим гонщиком у "гібридну турбоеру", який здобув перемоги за кермом двох різних болідів.

Статистичний факт: 6-го числа 6-го місяця, на 6-му етапі чемпіонату, стартувавши з 6-ї позиції, фактично пролідирувавши 6 кіл, Серхіо Перес виграв перегони рівно через 6 місяців після своєї першої перемоги.

Сезон 2023 року став третім чемпіонатом, у якому були присутні "спринтерські" вікенди. Однак саме тоді короткий заїзд став повністю окремим заходом, жодним чином не пов'язаним з основними перегонами. Ба більше, для двох подій почали проводити дві окремі кваліфікації.

І це дало змогу статися статистично незвичній події, яка й досі, два з половиною роки потому, залишається унікальною. Серхіо Перес зміг виграти обидва заїзди після того, як на поул-позиції перебував один і той самий суперник – Шарль Леклер.

Таким чином, за один Гран-прі сталося своєрідне 2:0 між мексиканцем і монегаском.

У сезоні 2024 року Гран-прі Азербайджану перемістилося з першої половини гоночного календаря до другої.

До того моменту вже була чітко вимальована ситуація в чемпіонаті: з одного боку, у Макларена був домінуючий болід, а з іншого – Макс Ферстаппен все ще зберігав відрив за очками від Ландо Норріса, здобутий на початку року. Головне ж питання полягало в тому, чи вистачить нідерландцеві цього запасу.

У першому сегменті кваліфікації Норріс зробив помилку, через що стартувати йому довелося лише 15-м. Після цього багато хто почав говорити, що з таким пілотажем йому точно немає сенсу мріяти про титул. Але в перегонах стратеги Ред Булл вирішили "зіграти в шляхетність" і передчасно зазвали Ферстаппена в бокси.

Настільки груба помилка командного містка "биків" призвела до того, що на фінальному відрізку заїзду комплект шин Макса був аж на 25 кіл "старшим", ніж у Ландо. Така різниця дозволила британцеві легко наздогнати нідерландця, і в того не залишилося жодного шансу захистити свою позицію в боротьбі за шосте місце, яке пізніше перетворилося на четверте.

Водночас далеко попереду точилася битва за перемогу між Оскаром Піастрі та Шарлем Леклером, який стартував з поула. На 19-му колі наприкінці проспекту Нафтовиків австралієць здійснив красиву "дайв-бомбу" і на вулицю Пушкіна в'їхав уже лідером перегонів.

Але боротьба на цьому не закінчилася. Весь заїзд, що залишився, Шарль тримався поблизу від Оскара. У той момент почала відігравати неабияку роль технічна новинка Макларена, яка у багатьох суперників викликала сумніви у своїй легальності: на великій швидкості заднє антикрило помаранчевої машини трохи відгиналося, тим самим зменшуючи опір повітря, що допомагало австралійцю оборонятися від контратак монегаска.

Глядачі швидко прозвали це рішення "міні-DRS", а організатори чемпіонату спершу визнали його законним, проте згодом, за кілька етапів, команду з Вокінга все ж таки зобов'язали відмовитися від цієї переваги.

А наприкінці заїзду, за два кола до фінішу, сталося зіткнення Серхіо Переса та Карлоса Сайнса-молодшого у боротьбі за третє місце, що обернулося для них обопільним сходженням з дистанції. До слова, для мексиканця, який наприкінці того сезону залишав Ред Булл, це фактично був останній шанс показати гарний результат у гонці.

За 9 перегонів у Баку ця міська траса побачила одразу 8 різних переможців. Наразі єдиним гонщиком, який зміг двічі виграти Гран-прі Азербайджану, є Серхіо Перес, який отримав прізвисько "король вулиць". І, як уже згадувалося раніше, крім двох перших місць в основних перегонах, на рахунку мексиканця є ще й тріумф у спринті.

Але якщо на "довгій дистанції" панує розмаїття, то з кваліфікаціями все доволі стабільно: останні 5 заїздів (4 гонки та 1 спринт) незмінно з поулу починав Шарль Леклер. Однак щоразу монегаск якщо й фінішував, то неодмінно позаду когось із суперників.

Крім вищезгаданого Переса, після поулів Леклера перемоги в Баку також здобули Макс Ферстаппен (2022) і Оскар Піастрі (2024), і тим самим поліпшили свою статистику.

Згідно з прогнозами букмекерів, як і на решті етапів цього року, головними фаворитами в боротьбі за перше місце на Гран-прі Азербайджану є пілоти Макларена – Оскар Піастрі (коефіцієнт 2.5) і Ландо Норріс (3.0).

Утім, не варто скидати з рахунків і Макса Ферстаппена (4.5) після його рекордно швидкої перемоги в "храмі швидкості": цілком можливо, що довга пряма на проспекті Нафтогазопромисловості дасть гонщику Ред Булл свої шанси і в майбутніх перегонах.

А головною інтригою кваліфікації є те, чи продовжить Шарль Леклер свою серію "непотрібних" поулів у Баку.