Під час повномасштабної війни в Україні є дефіцит кваліфікованих працівників робітничих спеціальностей. Міністерство освіти і науки (МОН) повідомляє, що кількість вступників до закладів профтехосвіти зменшується, і щоб розв'язати цю проблему потрібно розвивати дуальну форму навчання.
Дуальна форма здобуття професійної освіти (ДФЗПО) – це спосіб навчання, за яким теоретичний матеріал опановується в закладі з педагогом, а практичне навчання проходить на виробництві – формат навчання передбачає 30% теорії та 70% практики. Після випуску учні, які навчалися за дуальною формою, вміють працювати з технікою, розуміють усі технологічні процеси та мають більше практичного досвіду. Часто їм потім пропонують відкриті вакансії на цьому ж підприємстві, тож їхнє працевлаштування є досить високим.
Центр дослідження освіти в надзвичайних ситуаціях KSE Institute спільно з МОН провів дослідження «Дуальна професійно-технічна освіта в Україні: як масштабувати і збільшити участь бізнесу». Розповідаємо ключові дані.
За кордоном формат дуальної освіти є популярним та успішно працює у багатьох країнах. До прикладу, в Німеччині 58,6% компаній із штатом понад 10 працівників залучені до професійної освіти – у цій країні працевлаштовуються 92,7% випускників профтехів.
У дослідження вказано, що залученість бізнесу до дуальної форми навчання в Україні є низькою – лише 1,4% компаній беруть участь, тоді як середній показник по ЄС – 32,4%. Якщо говорити про студентів, то лише 7,6% навчаються за програмами дуальної освіти в українських профтехах.
«Одним із бар’єрів є вік учнів: більшість вступає до профтехів після 9 класу (у 14–15 років), але трудове законодавство суттєво обмежує можливість їх повноцінної практичної підготовки. Це свідчить, що для розширення моделі необхідно знайти шляхи поступової інтеграції молодших учнів», – вказано у дослідженні.
Традиційні методи навчання не виправдовують ваших очікувань? Альтернатива є! Дистанційна школа «Оптіма» пропонує інноваційний підхід. Комбіновані уроки, інтерактивні завдання, авторські матеріали – усе це не просто забезпечує високу ефективність навчання, але й формує в учнів цікавість до нового. Дізнайтеся, як вступити до дистанційної школи, та розпочніть захопливу подорож до знань!
Більшість компаній, залучених до дуальної освіти в Україні, є приватними – 92,6%, левова частка яких за юридичним статусом є ФОП (24,6%) та ТОВ (29%). Частка державних і комунальних компаній є низькою – по 3,7% відповідно.
Під час дослідження провели онлайн-опитування бізнесу (647 компаній) та 11 глибинних інтерв’ю з представниками бізнесу, профтехів та органів місцевої влади.
Серед опитаних компаній – третина не визначилась щодо участі в дуальній формі здобуття освіти, але більшість великих компаній (із понад 250 працівниками) планують долучатись до навчання студентів.
Великі підприємства частіше віддають перевагу прямим компенсаціям (66% проти 57% серед малих компаній). Малі та середні компанії більш зацікавлені у податкових знижках (47–51% проти 36% серед великих компаній). Пряма виплата у формі гранту найпопулярніша серед мікробізнесу (до 10 співробітників – 39%) та великих підприємств (35%). Зменшення бази оподаткування є бажанішим для середнього бізнесу (24–27%, 11–250 співробітників), ніж для мікро- або великого бізнесу.
Найменш привабливими для бізнесу виявилися такі форми підтримки, як пільги при участі в державних закупівлях (5% серед великих компаній, 10–12% серед малих і середніх), а також субсидії на створення навчальних центрів (5–12%).
Ознайомитись із повним дослідженням можна за посиланням.
В Україні набув чинності закон «Про професійну освіту», який передбачає масштабні зміни для освітніх закладів. Раніше ZAXID.NET детально розповідав про усі ключові зміни, зокрема про нові підходи в управлінні, наглядові ради, залученість бізнесу, зовнішнє оцінювання в кваліфікаційних центрах, про зміни у структурі та фінансуванні закладів та ін.